آسیا بازاری مناسب برای مسکو به منظور خنثی کردن تحریم های آمریکا

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: روسیه پس از اعمال تحریم های آمریکا و غرب بر روی بازار آسیا متمرکز شده و سعی دارد با توافق با کشورهایی چون ژاپن، هند، ویتنام و حتی چین اثر منفی این تحریم ها را خنثی کند.

آسیا بازاری مناسب برای مسکو به منظور خنثی کردن تحریم های آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، روسیه پس از تحریم های آمریکا و متحدانش و رابطه نه چندان نزدیک با چین به دنبال دوستان جدیدی در آسیا می شود تا بدین وسیله تحریم های پیش رو را دور زده و بر درآمدهای خود بیافزاید یا حداقل مانع از کاهش شدید آن شود. توافق استراتژیک با پاکستان، سفر پوتین به هند، کمک به عملیات شناسایی هواپیمای سقوط کرده اندونزی، متقاعد کردن رهبر کره شاقتصادی برای انجام سفر خارجی اقداماتی بود که روسیه در این راستا انجام داد زیرا برای کشورهای این منطقه برخلاف اروپا تحولات اوکراین از اهمیت چندانی برخوردار نیست و اختلاف نظر روسیه و غرب درباره موضوع شرق اوکراین در روابط مسکو و کشورهای آسیایی تاثیر زیادی نداشته است.

هرچند چین یکی از شرکای تجاری اصلی روسیه به شمار می رود اما با توجه به تحولات اخیر مانند تحریم های اقتصادی و کاهش شدید قیمت نفت کفه ترازو تا حد زیادی به سود چین سنگینی کرده و این کشور از رابطه با روسیه سود به مراتب بیشتری برده است. به همین دلیل مسکو سعی داشته بازارهای جدیدی در آسیا برای خود شناسایی کند که نتیجه آن دستیابی به کشورهایی مانند هند، ژاپن، کره جنوبی، اندونزی و پاکستان بوده است.

به اعتقاد کارشناسان مسائل شرق آسیا روسیه به دنبال ایجاد توازن در نفوذ چین است زیرا بسکمک از کشورهای جهان به ویژه همسایگان این کشور نگران توانمندیهای درحال رشد چین و مهمتر از آن انگیزه های پشت پرده این تلاش ها هستند. به همین دلیل است که روسیه ترجیح داده تمام تخم مرغ های خود را در سبد چین قرار نداده و گزینه های دیگری مانند هند و ویتنام و ژاپن، که دارای روابط چندان محبت آمیز ای با چین نیستند را بیازماید.

سفر ماه نوامبر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به چین و پس از آن به پاکستان و امضاء تفاهم نامه همکاری نظامی با اسلام آباد در راستای همین ماموریت انجام شد. در همان ماهی که شویگو به چین و پاکستان سفر کرد ولادیمیر پوتین با دبیرکل حزب کمونیست ویتنام دیدار کرد و مجوز دسترسی به بندر کام ران را اخذ کرد. درحال حاضر روسیه هواپیما و زیردریایی های خود را در اختیار ویتنام قرار داده و در ساخت یک نیروگاه هسته ای به این کشور کمک می کند.

همین مسئله عدم رضایت چین را به همراه داشت اما برای ایجاد توازن در میزان نفوذ پکن این اقدامات برای دولت روسیه ضروری به نظر می رسید. پوتین در سفر خود به دهلی نیز خواستار یک سطح جدید کیفی از روابط میان دو کشور شد. وی در دیدار با مودی قول تامین نفت، سلاح و راکتورهای هسته ای را به هند داد. از سوی دیگر نیز مودی خواستار ساخت کارخانه در این کشور و تامین لوازم یدکی تجهیزات نظامی روسیه شد. مسکو همچنین برای تامین زیردریایی های هسته ای مورد نیاز هند به منظور مقابله با قدرت نظامی چین در اقیانوس هند نیز اعلام آمادگی کرده است.

پوتین برای نزدیک شدن به ژاپن که یکی از متحدان اصلی آمریکا به شمار می رود نیز تلاش های بسکمک انجام داده است. هرچند ژاپن در کنار آمریکا تحریم هایی را علیه مسکو اعمال کرد اما با توجه به مسائل منطقه ای بلندمدتی که با چین دارد یک گزینه مناسب برای روسیه به شمار می رود. با اینحال ژاپن و حتی کره جنوبی به واسطه رابطه نزدیکی که با آمریکا دارند تمایل بیشتری برای حفظ رابطه با آمریکا و حتی چین دارند تا روسیه.

ع

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: تسنیم
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11860

به "آسیا بازاری مناسب برای مسکو به منظور خنثی کردن تحریم های آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیا بازاری مناسب برای مسکو به منظور خنثی کردن تحریم های آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید