ارزیابی شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان گامی در جهت افزایش تحرک دانش آموزان

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در نشست مشترک با معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش ارزیابی شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی امسال را گامی در جهت افزایش تحرک دانش آموزان دانست.

ارزیابی شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان گامی در جهت افزایش تحرک دانش آموزان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور ویدئوکنفرانسی معاونین تربیت بدنی و سلامت و آموزش ابتدایی ادارات کل استان ها و رؤسای ادارات آموزش وپرورش استثنایی در محل سازمان آموزش وپرورش استثنایی برگزار گردید گفت: معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش همواره پیشرو در ارائه نوآوری های نو بوده و اجرای برنامه های حیاط پویا، المپیادهای درون مدرسه ای، کانون ها ورزشی درون مدرسه ای، کوچ و آهن یاری از جمله برنامه های خلاقانه این معاونت در سطح مدارس است.

وی اضافه کرد: در امسال و همراه با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان غربالگری شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در مراکز استان ها و در پایگاه های سنجش با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت انجام خواهد شد.

حسینی با تقسیم دوران عمر آدمی به نوزادی، کودکی اول، کودکی دوم، نوجوانی، جوانی، میان سالی، کهن سالی و پیر سالی گفت: دوران کودکی اول از بعد روان شناختی و جامعه شناختی مهم ترین اثر را در زندگی آینده انسان دارد و باید برای رشد جسمی بچه ها در این دوران برنامه ریزی کرد.

وی اضافه کرد: در عصر نو به علت سبک زندگی، دوران کودکی کوتاه شده است، بچه ها کمتر کودکی می نمایند و به علت زندگی آپارتمانی تحرک بدنی بچه ها کم شده است لذا فقر حرکتی بچه ها یک مشکل جدی است. داده های حاصل از ارزیابی شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان می تواند به بهبود یکی از شاخصه های کودکی کردن یعنی تحرک و فعالیت بدنی یاری زیادی نماید.

معاون وزیر کیفیت تحصیل و سلامت را مستلزم مداخلات بهنگام دانست و گفت: اولین استلزام مداخلات بهنگام غربالگری است که برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و به ویژه ارزیابی شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان آن را هدف گذاری نموده است.

حسینی یکی از مسائل سیستم های اداری را نداشتن نگاه بین بخشی و عدم ارتباط بخش های مختلف یا یکدیگر دانست و گفت: سنجش صلاحیت های حرکتی یک برنامه بین بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی و معاونت تربیت بدنی و سلامت است که نیازمند مشارکت کامل همه عوامل دخیل در برنامه سنجش است.

معاون وزیر در ادامه به تشریح تحولات کمی و کیفی برنامه سنجش پرداخت و گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی پرحجم ترین، فراگیرترین، مستمرترین و کاربردی ترین برنامه نظام تعلیم وتربیت است.

وی اضافه کرد: این برنامه از سال 73 با پوشش 1.5 درصدی شروع شد، سال 98 به پوشش 97.6 درصد رسید، سال گذشته علی رغم شرایط کرونایی 98.8 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند و برای امسال پوشش 99 درصدی هدف گذاری شده است.

معاون وزیر با اشاره به توسعه کیفی برنامه سنجش گفت: به روزرسانی ابزارهای سنجش به وسیله تشکیل شورای آزمون ها و راه اندازی پایگاه جامع آموزش با 70 آزمون استاندارد از جمله فعالیت های اجرا شده برای کیفیت بخشی به برنامه سنجش است.

وی اضافه کرد: غربالگری و سنجش نوآموزان پیش دبستانی از سال 96 به برنامه سنجش اضافه شده است و در امسال سنجش 600 هزار نوآموز بدو ورود به پیش دبستانی هم هدف گذاری شده است.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به نوآوری های برنامه سنجش در سال نو اظهار کرد: شناسایی نشانگان مسائل ویژه یادگیری یکی از برنامه های سنجش در امسال است و در 5 استان غربالگری نشانگان مسائل یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان به صورت پایلوت انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیت بدنی، سنجش پردازش های شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات نوآورانه در 2 برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی امسال است.

معاون وزیر با بیان اینکه تا به امروز پانصد هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش نوبت گیری نموده اند گفت: شهرستان های تهران، شهر تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز و کرمانشاه به ترتیب بیشترین نوبت گیری پایگاه های سنجش در سال 1400 را داشته اند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51431

به "ارزیابی شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان گامی در جهت افزایش تحرک دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان گامی در جهت افزایش تحرک دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید