افزایش لابراتوارهای فراوری شیشه در افغانستان، اجماع سه قوه برای اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر

به گزارش بلاگ پو، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه کشفیات شیشه افزایش پیدا نموده است گفت: این افزایش کشفیات ناشی از افزایش لابراتوارهای گسترده ای است که در افغانستان ایجاد شده است.

افزایش لابراتوارهای فراوری شیشه در افغانستان، اجماع سه قوه برای اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر

به گزارش خبرنگاران، سردار اسکندر مومنی در همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای کشور با اشاره به آنالیز ها و شرایط منطقه ای و جهانی گفت: در کنار کشوری هستیم که مرکز فراوری مواد مخدر در جهان است. در 20 سال گذشته میزان فراوری مواد مخدر در افغانستان حدود 50 درصد شده است.

وی اضافه نمود: براساس آمار سازمان ملل، کل کشفیات فراوریات مواد مخدر در افغانستان در سال 2001 حدود 200 تن بود که در سال 2017 به بیش از 9 هزار تن رسید، بنابراین باید رویکرد هایمان را متناسب با واقعیت های موجود اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار درمان و کاهش آسیب چند اولویت را در نظر داریم که یکی از آن ساماندهی معتادان متجاهر در کوتاه مدت است، گفت: در راستای مصوبات ستاد، موضوع ساماندهی معتادان متجاهر در اولویت واقع شده است که در سال اول باید بیش از 50% ساماندهی شوند، در این زمینه موضوع ظرفیت مطرح است. ظرفیت های زیادی برای نگهداری معتادان در کشور ایجاد شد.

وی اضافه نمود: ما ظرفیت های خفته زیادی در کشور داریم که که اگر تعامل داشته باشیم این ظرفیت ها احصاء خواهند شد.

به گفته مومنی، سازمان زندانها و قوه قضاییه ظرفیت 5 هزار نفری در زندان فشافویه در اختیار قرار داده است.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری نیروی انتظامی، سپاه، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در کار مشترکی ظرفیت برای نگهداری کل معتادان متجاهر آماده شده است. همچنین بخش دیگر آن و تا انتها سال برای کل معتادان ظرفیت لازم ایجاد خواهد شد و بعد ساماندهی لازم به عمل می آید.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به موضوع پیشگیری و صیانت گفت: با توجه به شرایط موجود منطقه ای و بین المللی راهی نداریم جز اینکه اولویت را بر پیشگیری و صیانت قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه اولویت طرح یاریگران زندگی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: درمان بیماری اعتیاد بسیار سخت است. بیش از 11 درصد فراوری ناخالص ملی صرف هزینه های مستقیم و غیرمستقیم مبارزه با مواد مخدر می گردد.

مومنی در بخش دیگری اضافه نمود: مهمترین تقاضا، اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر است. بهترین قانون باز هم در مرور زمان احتیاج به روزآمدی دارد به ویژه حوزه مواد مخدر که پیچیدگی های خاص خودش را دارد. هر سه قوه خوشبختانه اجماع دارند که قانون اصلاح گردد و تقاضا دارم که در این زمینه تسریع گردد.

وی در ادامه به ارائه گزارش اقدامات 5 ماهه پرداخت و گفت: در پنج ماهه سال جاری حدود 400 تن مواد مخدر کشف شد، تمام شاخصها بهبود خوبی یافته اند. همچنین تعداد خودروهای توقیفی و سلاح ها افزایش یافته است. تعداد شهیدان نسبت به سال گذشته 67 درصد کاهش یافته است. همچنین کشفیات شیشه افزایش پیدا کرد که این افزایش کشفیات ناشی افزایش لابراتوارهای گسترده ای که در افغانستان ایجاد شد است زیرا به طور ناگهانی کشور با حجم بالای ورود روبرو شد که این منجر شد میزان کشفیات افزایش و قیمت آن کاهش یابد.

ادامه دارد

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11798

به "افزایش لابراتوارهای فراوری شیشه در افغانستان، اجماع سه قوه برای اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش لابراتوارهای فراوری شیشه در افغانستان، اجماع سه قوه برای اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید