اگر وزارتخانه میراث فرهنگی راه اندازی گردد، چقدر مفید خواهد بود؟

به گزارش بلاگ پو، بعضی از مدیران مرتبط با بخش های مختلف سازمان میراث فرهنگی درباره وزارتخانه ای که ممکن است جایگزین آن گردد، نظر دادند.

اگر وزارتخانه میراث فرهنگی راه اندازی گردد، چقدر مفید خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار ، در روز های اخیر خبری مبنی بر تأیید طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر شده است، اما دولت همچنان با اجرای آن مخالفت می نماید. ما در این گزارش به سراغ بعضی مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و موزه داری رفتیم تا نظر آن ها را درباره میزان موفقیت احتمالی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جویا شویم.

محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران، در گفت وگو با خبرنگار ... میزان موفقیت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزازتخانه در رسیدگی بیش از پیش به خانه ها و بافت های تاریخی را وابسته به نوع نگاه مجریان طرح دانست و گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قبل از ادغام با همین عنوان سازمان میراث فرهنگی در حوزه های پژوهشی، معرفی و آموزش و حفاظت و مرمت بنابر ساختار و تعریف اساسنامه اش خیلی جدی کار می کرد، اما این سازمان پس از ادغام با سازمان های صنایع دستی و گردشگری، بخشی از مسائل مرتبط با میراث فرهنگی را در محاق فعالیت های دیگر قرار داد.

به گفته شیخ الاسلامی یکی از پیشنهادهایی که در مورد روند تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه شنیده می گردد، این است که وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سه سازمان در قالب یک وزارتخانه تبدیل گردد. وی گفت: این به معنی وسیع تر شدن چارت نیست بلکه تصور می کنم اگر سازمانی با نام سازمان میراث فرهنگی تعریف گردد، یک استقلال عملکرد و رویکرد تخصصی با نگاه کاملا متمرکز روی موضوع میراث فرهنگی اتفاق می افتد.

محمدرضا کارگر مدیر امور موزه های کشور نیز در همین خصوص گفت: به نظر من هر اتفاقی می تواند خوب باشد مگر اینکه ما استفاده بدی از شرایط به وجود آمده بکنیم.

به گفته مدیرکل امور موزه ها، تنها راه نجات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استقلال بخش میراث فرهنگی است. کارگر در این باره گفت: تجربه چند ساله ادغام نشان داده است که موضوعات گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی سه مقوله بسیار مهم و کاملا جدا از هم هستند و در عمل ادغام آن ها با یکدیگر مسئله ای را حل نکرد؛ بلکه راستا کارشناسی و تخصصی هر یک از این سازمان ها را به هم ریخت. وجه مشخصه میراث فرهنگی کارشناسی آن است و این کارشناسی از ذیل تا صدر باید باشد.

کارگر معتقد است همه موضوعات صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مهم هستند، صندلی ویژه ای دارند و در عمل موضوعاتی نبودند که یک مدیر با گرایش خاص در یک استان بتواند به همه آن ها رسیدگی کند. اگرچه برای هر حوزه معاونت جداگانه ای تعریف شده، اما نمی توان به یک اندازه روی همه آن ها تمرکز کرد.

احمد محیط طباطبایی، رئیس دفتر ایکوم در ایران نیز سخنان مدیرکل امور موزه ها را تائید کرد و گفت: تجربه سال1383تا به امروز نشان داده است که ادغام سازمان های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آنچنان که باید و شاید به ارتقای هر کدام از این سازمان ها نینجامید. هر سه سازمان می توانند زیرمجموعه یک وزارتخانه باشند. البته اگر وزارتخانه آن ها را به صورت سازمان های مستقل تعریف کند.

جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: به نظر من تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهترین راه چاره برای اصلاح ساختار گردشگری و ارتقای این بخش است.

رئیس جامعه هتلداران کشور معتقد است تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قانون است و باید انجام گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10016

به "اگر وزارتخانه میراث فرهنگی راه اندازی گردد، چقدر مفید خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر وزارتخانه میراث فرهنگی راه اندازی گردد، چقدر مفید خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید