ترکیه: آمریکا باید ذهنیت خود درباره تحریم های ایران را تغییر دهد

به گزارش بلاگ پو، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به تاثیرگذاری تحریم های آمریکا علیه ایران بر ترکیه تاکید نمود که واشنگتن باید ذهنیت خود درباره تحریم های ایران را تغییر دهد.

ترکیه: آمریکا باید ذهنیت خود درباره تحریم های ایران را تغییر دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه گفت که آمریکا باید ذهنیت خود درباره تحریم های ایران را تغییر دهد.

به گزارش آناتولی، وی که طی رویدادی در اتاق صنعت و بازرگانی بورصا صحبت می کرد با تاکید بر اهمیت روابط اقتصادی میان تهران و آنکارا گفت: ترکیه به دنبال آن است که آمریکا ذهنیت خود درباره تحریم های ایران را تغییر دهد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: تحریم های ایران بر ما تاثیر می گذارد اما به وسیله کوشش های مستمر، ما یکی از کشورهای معاف از تحریم ها شدیم. این معافیت ها در ماه می انجام شد اما در کوشش هستیم تا این دوره را تمدید کنیم.

وی افزود: ما به سختی در حال کوشش هستیم تا این تصمیم را تغییر دهیم. ما تنها نیستیم. اعضای اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای اروپایی نیز با ما موافق هستند.

چاوش اوغلو گفت: ترکیه قرارداد تجارت آزاد را با 20 کشور امضا نموده و این مذاکرات با 17 کشور دیگر نیز ادامه دارد.

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، تیرماه سال 1394 میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی ها در اجرای آن و کوشش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را شروع کرد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این کارشکنی ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته ای خارج خواهد نمود.

ترامپ خاتمه سه شنبه 8 می (18 اردیبهشت ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران پس از دوره های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

او شامگاه 15 مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم ها که بخش های کشتی رانی، اقتصادی و انرژی ایران را هدف قرار می دهند هم از روز 14 آبان ماه از سر گرفته شده اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم ها از کوشش های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب نشینی نموده و برای 8 کشور از جمله ترکیه معافیت از تحریم های نفتی صادر کرد.

.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 5005

به "ترکیه: آمریکا باید ذهنیت خود درباره تحریم های ایران را تغییر دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه: آمریکا باید ذهنیت خود درباره تحریم های ایران را تغییر دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید