تصویب توافقنامه نوسازی کارخانه آلومینیوم تاجیکستان

به گزارش بلاگ پو، کارخانه آلومینیوم تاجیکستان ظرف دو سال آینده توسط یک شرکت دولتی چین با هزینه بیش 500 میلیون دلار نوسازی می گردد.

تصویب توافقنامه نوسازی کارخانه آلومینیوم تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، کارخانه آلومینیوم تاجیکستان طی دو سال آینده توسط شرکت چاینا ماشینری اینجینیرینگ کورپریشن نوسازی می گردد.

توافقنامه مرتبط میان شرکت تالکو تاجیکستان و شرکت مربوطه چینی هنوز در ماه آوریل امسال امضا شد و در جریان ملاقات روسای جمهور دو کشور، در تاریخ 15 ژوئن جاری، به تصویب رسید.

هزینه نوسازی این کارخانه بر اساس توافقنامه مذکور 545 میلیون دلار را تشکیل و بروزرسانی خط فراوری و افزایش ظرفیت آن تا 300 میلیون تن آلومینیوم در یک سال را در بر می گیرد.

این توافقنامه یکی از مهم ترین دستاوردهای تاجیکستان در زمینه همکاری با چین، وام دهنده اصلی و مهم ترین سرمایه گذار این کشور به شمار می رود.

حجم کلی بدهی خارجی تاجیکستان در ماه آوریل سال 2019 میلادی 2 میلیارد و 915 میلیون دلار برآورد شده که 80 درصد آن با چین مرتبط است.

فعلا روشن نیست با چه شرایطی چین در نوسازی کارخانه آلومینیوم تاجیکستان سرمایه گذاری می نماید.

آلومینیوم مانند پنبه خام یکی از محصولات مهم استراتژیک تاجیکستان به شمار می رود اما طی سال های اخیر ارزش آن در بازارهای جهانی رو به کاهش رفته است.

در متن استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی همچنین گفته می گردد که آلومینیوم از مهمترین محصولات صادراتی تاجیکستان به اتحادیه اروپا می باشد.

در سال 2007 میلادی تاجیکستان این نوع محصول را به حجم 268 میلیون یورو صادر نموده بود، اما در سال 2018 میلادی میزان صادرات آلومینیوم کاهش و از لحاظ نقدی 47 میلیون یورو را تشکیل داد.

بنابر گزارش شرکت تالکو، درآمد شرکت مذکور در سال گذشته میلادی تنها 18 میلیون دلار برآورد شده است.

این واقعیت در سرانجام سال گذشته باعث نگرانی امامعلی رحمان رئیس جمهور و دولت تاجیکستان شد.

در حال حاضر شرکت مذکور امیدوار است که با نوسازی این کارخانه حجم فراوری آلومینیوم افزایش و هزینه ها تا حد ممکن کاهش یابد.

بنابر سخنان ایگور ستاراف سخنگوی شرکت آلومینیوم تاجیکستان، در سال گذشته میلادی این کارخانه 96 هزار تن آلومینیوم اولیه فراوری کرد و انتظار می رود که این شاخص در امسال 20 درصد افزایش یابد.

به گفته وی، بر اساس این توافقنامه دو کارگاه این کارخانه نوسازی و 428 حمام الکتورلیز جدید در آنها نصب می گردد.

ستاراف اضافه نمود: تنها در این دو کارگاه ما قصد داریم فراوری آلومینیوم را تا سطح 300 هزار تن آلومینیوم در سال افزایش دهیم که ظرفیت طراحی شده این کارخانه است.

پیمانکار اصلی نوسازی کارخانه آلومینیوم تاجیکستان شرکت چاینا ماشینری اینجینیرینگ کورپریشن می باشد که در سال 1978 ایجاد و بیش از 70 در صد سهام آن مربوط به دولت چین است.

انتهای پیغام/.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8242

به "تصویب توافقنامه نوسازی کارخانه آلومینیوم تاجیکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب توافقنامه نوسازی کارخانه آلومینیوم تاجیکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید