توافق ایران و آژانس انرژی اتمی

به گزارش بلاگ پو، پس از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران بیانیه مشترکی از سوی ایران و این نهاد منتشر شد که به توضیح زیر است:

توافق ایران و آژانس انرژی اتمی

بیانیه مشترک معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس) روح همکاری و اعتماد متقابل تقویت شده که به بیانیه مشترک 5 شهریور 1399 در تهران منجر شد و اهمیت تداوم آن همکاری و اعتماد را مورد یادآوری و تایید مجدد قرار دادند.

سازمان، آژانس را آگاه نمود که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده اند، را از5 اسفند 1399 متوقف خواهد نمود.

با در نظر دریافت موارد فوق و به منظور تداوم فعالیت های راستی آزمایی و نظارت آژانس، سازمان و آژانس نسبت به موارد زیر توافق کردند:

1. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت نامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.

2. یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.

3. مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن.

گروسی پس از بازگشت از ایران: پروتکل الحاقی لغو می گردد اما تعداد بازرسان کاهش نمی یابد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای، می گوید ایران اجرای پروتکل الحاقی را بنابر خواسته مجلس کنار می گذارد اما برای سه ماه با تهران توافق نموده که با یک سری روش های موقت فنی، به اندازه ای که ضروری است بر برنامه هسته ای نظارت و راستی آزمایی داشته باشد تا به جهان اطمینان بدهیم که در ایران چه خبر است.

به گفته این دیپلمات ارشد سازمان ملل، بازرسی های سرزده ادامه دارد؛ شمار بازرسان تغییری نمی کند اما کمی بازه زمانی بازرسی ها تغییری نمی کند.

رافائل گروسی افزوده در سه ماه آینده مذاکره های سیاسی ادامه دارد، و البته کمی نظارت های ما تعدیل و کم تر شده است.

او در ادامه گفت: متأسفانه پروتکل الحاقی لغو خواهد شد اما ما روی یک ترتیبات خاص دوطرفه تفاهم کردیم که بتوانیم از این دوران پلی بزنیم به حفظ نظارت خود. دسترسی ما کمتر خواهد شد اما آن سطح از نظارت خود را که احتیاج داشتیم با این توافق حفظ کردیم. در واقع به یک راه چاره موقت رسیدیم.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: فرارو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45133

به "توافق ایران و آژانس انرژی اتمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق ایران و آژانس انرژی اتمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید