جام چشمه اِراز خرم آباد نصب شد

به گزارش بلاگ پو، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان گفت: چشمه اراز که اثری طبیعی به شمار می رود، از آبخوان کارستی سفیدکوه سرچشمه می گیرد و در میان مردم شهر خرم آباد از اهمیت و ارزش خاطره انگیز بالایی برخوردار است.

جام چشمه اِراز خرم آباد نصب شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، سید امین قاسمی بابیان اینکه مردم خرم آباد از گذشته بر این باور هستند که آب این چشمه در دفع بیماری تیروئید مؤثر است، افزود: اگرچه موضوع بالا بودن مقدار ید موجود در آب این چشمه، ازنظر علم پزشکی به اثبات نرسیده اما کارکرد شفابخش آن در رفع مشکل تیروئید به صورت یک باور قدیمی همچنان در ذهن ساکنان قدیم شهر جریان دارد.

او بیان نمود: نمادی که بر روی این چشمهٔ خاطره انگیز قرارگرفته، یک آبریز مفرغی مکشوفه از کاوش های باستان شناسی محوطهٔ پاتخت سنگ تراشان معبدی 3هزارساله در 50 کیلومتری جنوب شرق شهرستان خرم آباد است که توسط دکتر مهرداد ملک زاده و دکتر عطا حسن پور در زمان شش سال حفاری شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان داشت: این جام مفرغی به ابعاد 12برابر بزرگ تر، کپی برداری شده و هم اکنون نمونه اصلی آن در موزهٔ قلعه فلک الأفلاک خرم آباد نگه داری می شود.

اوافزود: این تکوک (ریتون) یا جام مفرغی ازجمله اشیا نفیس و بی مانند در ایران باستان به شمار می رود که با الهام از عناصر راز آمیز شفابخشی، تطهیر و پاکی، برکت بخشی و آمیختگی با اساطیر کهن ایران زمین ساخته و به نیایشگاهی مقدس در زمان خود نثار شده است.

عطاالله حسن پور کارشناس باستان شناسی در استان لرستان نیز در این خصوص گفت: سینه این ظرف لوله دار با دقت بسیار به شکل پیرمردی با صورتی گرد، چشمانی برآمده از جنس عقیق قهوه ای رنگ، ابروان و گونه های برجسته به روش چکش کاری و قلم زنی، با ده میخ پرچ کروی شکل به بدنهٔ ظرف متصل است، میخ های پرچ شبیه به گردنبند یا دانه های تسبیح در کنار هم قرارگرفته اند.

حسن پور بیان داشت: یکی دیگر از روش های دفع بیماری اراز، یا رهایی از غم و غصه، آویختن تسبیحی به نام اراز در گردن افراد مبتلا بود که هنوز هم این سنت در برخی مناطق غرب کشور رواج دارد.

این نماد فرهنگی تاریخی با همکاری شهرداری خرم آباد، طرح و ایده پردازی عطا حسن پور کارشناس میراث فرهنگی لرستان و به دست هنرمند پیکرتراش، محمد نجم سهیلی ایجاد و در 19 اسفندماه 1398 بر روی چشمه اراز نصب شد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21571

به "جام چشمه اِراز خرم آباد نصب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جام چشمه اِراز خرم آباد نصب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید