حجم آب دریاچه ارومیه به حدود 3.5 میلیارد مترمکعب رسید

به گزارش بلاگ پو، ارومیه - خبرنگاران - استاندار آذربایجان غربی گفت: حجم آب دریاچه ارومیه در حال حاضر به حدود سه میلیارد و 500 میلیون مترمکعب رسیده که یک میلیارد و 500میلیون متر مکعب بیشتر از سال گذشته است.

حجم آب دریاچه ارومیه به حدود 3.5 میلیارد مترمکعب رسید

به گزارش خبرنگاران محمدمهدی شهریاری روز آدینه در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه و بر روی عرشه کشتی آرتمیا که پس از هفت سال در داخل نگین آبی آذربایجان شناور شده است، به خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: با توجه به بارش های مناسب، دریاچه ارومیه 59 سانتی متر افزایش ارتفاع دارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت سه هزارمیلیارد تومان برای احیا دریاچه ارومیه هزینه نموده، ادامه داد: 29 مصوبه برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده است و در سایه لایروبی راستا رودخانه ها امروز دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار مناسبی واقع شده است.

وی افزود: بزرگترین طرح ستاد احیا، انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه بوده که تاکنون از 35 کیلومتر تونل انتقال آن، حدود 28 کیلومتر حفاری شده است و این تونل تا اواخر امسال به بهره برداری می رسد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: تاکنون دولت یکهزار و 700 میلیارد تومان در این طرح سرمایه گذاری نموده است تا حدود 600 میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه منتقل شود.

شهریاری گفت: 250 میلیون مترمکعب پساب شهرهای ارومیه و تبریز نیز به دریاچه ارومیه وارد می شود و کارهای این طرح انتقال نیز اجرا شده است.

وی ادامه داد: خاکریز دریاچه ارومیه تبخیر آب را بالا برده و احتیاج است در بعضی از نقاط آن، پل های دیگر احداث شود تا تعادل چرخشی آب رعایت شود.

وی بیان نمود: با همکاری سازمان ها و ادارات ذیربط تدابیری برای جذب گردشگر و فراهم کردن زمینه حضور مسافران در کنار دریاچه سنجیده شده است.

به گزارش خبرنگاران دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 آغاز به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

9918/3072

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 6090

به "حجم آب دریاچه ارومیه به حدود 3.5 میلیارد مترمکعب رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم آب دریاچه ارومیه به حدود 3.5 میلیارد مترمکعب رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید