خبرنگاران کارایی و اثربخشی ماسک

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- ماسک زدن نه تنها عامل مقابله با ابتلا به کووید 19، بلکه نشانه احترام به حفظ سلامت دیگران به شمار می رود اما در صورتی که دانش ما در زمینه استفاده از ماسک ناقص باشد، نتیجه چندان اثربخش نخواهد بود؛ به ویژه آنکه شرایط سخت زمستان و بارندگی هم به آن اضافه گردد.

خبرنگاران کارایی و اثربخشی ماسک

ماسک زدن تا حدی دارای اهمیت است که چندی پیش استفاده از آن از در منزل اجباری شد و حتی سازمان جهانی بهداشت نیز نسبت به اهمیت آن واکنش نشان داد و توصیه هایی را در سطح جهانی اعلام کرد.

بر اساس این توصیه ها افراد برای استفاده از ماسک باید به رعایت مواردی همچون ضدعفونی کردن دست ها قبل از لمس کردن ماسک، آنالیز ماسک از نظر سلامت، نبود فاصله بین ماسک و صورت، پوشاندن کامل دهان، بینی و چانه و پرهیز از لمس کردن ماسک توجه نمایند.

همچنین برای برداشتن ماسک از صورت توجه به نکاتی همچون ضدعفونی کردن دست ها قبل از برداشتن ماسک، برداشتن ماسک از قسمت بند، دور کردن ماسک از مقابل صورت، قراردادن ماسک در کیسه تمیز برای استفاده مجدد در صورت اطمینان از سالم بودن آن، شست وشوی روزانه ماسک با مواد شوینده و شستن دست ها بعد از برداشتن ماسک لازم است.

پرهیز از قرار دادن ماسک زیر بینی

طبق توصیه های بهداشت جهانی، افراد باید در استفاده از ماسک خانگی از انجام کارهای اشتباهی همچون استفاده از ماسک های آسیب دیده، شل و گشاد و قرار دادن ماسک زیر بینی پرهیز نمایند.

برداشتن ماسک از فاصله یک متری افراد، استفاده از ماسکی که در تنفس مشکل ایجاد می نماید، استفاده از ماسک خیس و آلوده و استفاده از ماسک مشترک بین افراد از دیگر مواردی است که افراد باید از انجام آن پرهیز نمایند.

در روزهای بارانی از ماسک خیس استفاده نکنید

عضو هیات علمی گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز نسبت به استفاده از ماسک های خیس با آغاز فصل سرما و بارندگی ها هشدار می دهد و می گوید: در روزهای بارانی از ماسک خیس استفاده نکنید.

دکتر علیرضا فاطمی درباره نحوه استفاده ماسک در هوای سرد و نمناک، گفت: زمانی که باران می بارد اگر از خیس شدن ماسک جلوگیری گردد، می توان تا زمان استاندارد که حدود چهار ساعت است، از ماسک استفاده کرد.

به گفته وی در هر شرایطی در صورت مرطوب شدن ماسک، حتی به دلیل صحبت کردن های متمادی باید ماسک را تعویض کنید.

استفاده از شال گردن به جای ماسک

معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش با بیان اینکه استفاده از شال گردن به جای ماسک (در مواقع اضطراری) در سرما منعی ندارد، شرح داد: شال گردن به دلیل بافت سنگینی که دارد می تواند به خوبی از انتقال یا ورود ویروس پیشگیری کند اما نکته اینجاست که چنانچه ماسک در دسترس نباشد، می توان از شال گردن استفاده کرد چراکه ماسک های استاندارد تاثیر بهتری برای پیشگیری از بیماری دارد.

به گفته دکتر فاطمی مشکل استفاده از شال گردن این است که اگر احیانا شال گردن به هر دلیلی حین استفاده مرطوب یا به ویروس آلوده گردد، دور انداخته نمی گردد و ممکن است فرد ویروس را حتی با خود به داخل منزل یا محیط کارهم ببرد در حالی که ماسک های یکبار مصرف به راحتی قابل تعویض است.

وی تاکید نمود: باید شال گردن حتما بعد از استفاده و در اولین فرصت به دقت شست وشو شده تا ویروس یا آلودگی احتمالی از سطح آن پاک گردد.

زمان استفاده از ماسک سه لایه 3 تا 4 ساعت است

عضو هیت علمی دانشگاه درباره زمان اثرگذاری استفاده از ماسک های معمولی نیز شرح داد: زمان استفاده از ماسک های سه لایه معمولی حداکثر سه تا چهار ساعت است و زمانی که ماسک مرطوب تر گردد، مدت استفاده از ماسک کوتاه تر خواهد شد.

دکتر فاطمی درباره ماسک های فیلترداریا N95 نیز شرح داد: این ماسک ها از ماسک های سه لایه ضخیم تر بوده و حداکثر زمان استفاده از این ماسک ها در صورتی که مرطوب نشده باشد، هشت ساعت است.

استفاده از ماسک برداشته شده از صورت ممنوع

معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش اعلام کرد: هر نوع ماسکی چنانچه از صورت برداشته شد، به صورت مجدد نباید استفاده گردد؛ حتی اگر زمان استفاده از آن کمتر از یک ساعت باشد.

معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش: اگر به کیفیت ماسک شک دارید، همزمان 2 ماسک بزنید. دکتر فاطمی با تاکید بر این موضوع که استفاده از ماسک های استاندارد به میزان قابل توجهی می تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند، توصیه کرد: اگر به کیفیت و استاندارد ماسک شک دارید، می توانید برای تاثیرگذاری بهتر از 2 ماسک به صورت همزمان بهره ببرید یا در غیر اینصورت یک دستمال کاغذی داخل ماسک قرار دهید.

وی ضرورت تهیه ماسک های استاندارد را از مراکز معتبر و داروخانه مورد تاکید قرار داد و تاکید نمود: مهم این است که همه از ماسک استفاده نمایند در این صورت است که بیماری به میزان قابل توجهی کنترل می گردد؛ فردی که مبتلا نشده از ماسک استفاده می نماید تا از بروز بیماری پیشگیری کند ولی 70 درصد جلوگیری از سرایت پذیری به این موضوع وابسته است که فرد ناقل از ماسک استفاده کند.

دکتر فاطمی اضافه نمود: ماسک فرد سالم 30 درصد از ابتلا به بیماری پیشگیری می نماید بنابراین تاثیر مهم کاهش شیوع بیماری را زمانی شاهد خواهیم بود که همه به صورت عمومی از ماسک استفاده نمایند.

ماسک یدک در روزهای بارانی به همراه داشته باشید

دکتر شبنم تهرانی، متخصص بیماری های عفونی نیز می گوید: استفاده مرتب از ماسک و تعویض آن در مواقع لزوم نقش به سزایی در قطع زنجیره انتقال دارد و به تمام افراد توصیه می گردد در این روزها حتما ماسک جایگزین با خود داشته باشند.

وی اضافه نمود: از آنجا که ماسک ها به ویژه ماسک های پارچه ای به محض خیس شدن کارایی خود را از دست می دهد، حتما باید تعویض گردد.

به گزارش خبرنگاران طرح اجبار برای استفاده ماسک از در منزل، 19 مهرماه به مرحله اجرا گذاشته شد اما همچنان به نظر می رسد که بعضی ها از نحوه استفاده صحیح از آن بی اطلاع یا نسبت به آن بی توجه هستند.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37840

به "خبرنگاران کارایی و اثربخشی ماسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کارایی و اثربخشی ماسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید