دستاوردهای سفر ظریف به آسیای میانه

به گزارش بلاگ پو، ایرنا نوشت: سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه با توجه به اهمیت فراوان آن در دیپلماسی متوازن و اولویت بخشی به روابط با همسایگان، موجبات همکاری و تعامل منطقه ای را فراهم کرد.

دستاوردهای سفر ظریف به آسیای میانه

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

محمدجواد ظریف که اوایل فروردین ماه امسال به کشور تاجیکستان سفر کرده بود، هفته گذشته نیز در قالب یک تور منطقه ای به چهار کشور دیگر آسیای میانه سفر کرد که رهاورد اصلی این سفر پیام همکاری و تعامل منطقه ای و تاکید بر مشترکات و منافع همزمان با کشورهای منطقه در چهارجوب سیاست اولویت همسایگان در سیاست خارجی بود.

جست و جوی جهتهای همکاری پایدار با قزاقستان

ظریف روز چهارشنبه در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان با قاسم جومارت توکایف رییس جمهوری قزاقستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت وگو کرد. وزیر امور خارجه و رییس جمهوری قزاقستان تحولات برجام، فرایند صلح در افغانستان، فرایند آستانه و سیکا را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه در این دیدار، قزاقستان را از کشورهای دوست و همسایه در خزر دانست و نزدیکی مواضع دو کشور در موضوعات منطقه ای و بین المللی را با اهمیت ارزیابی کرد. ظریف همچنین تلاش برای یافتن جهتهای همکاری پایدار برای حفظ و گسترش روابط فی مابین را ضروری دانست.

قاسم جومارت توکایف رییس جمهوری قزاقستان نیز در این دیدار با تاکید بر تاریخ مشترک و اهمیت توسعه همکاری ها با کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را شریک کلیدی در منطقه دانست و بر گسترش همه جانبه روابط در بخش های مالی و سیاسی تاکید کرد. تحولات برجام، فرایند صلح در افغانستان، فرایند آستانه و سیکا از دیگر موضوعات مورد گفت وگو در این دیدار بود.

ایران عامل پیوند قزاقستان به آب های بین المللی

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین پس از دیدار با مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان ضمن تبریک ایام نوروز و فرارسیدن ماه مبارک رمضان به مردم قزاقستان گفت: همبستگی های تاریخی، فرهنگی، سیاسی و مالی میان ایران و قزاقستان اهمیت بسکمک دارد و همین مشترکات ما را به هم پیوند داده است.

ظریف شرح داد: مسرورم که باردیگر در نورسلطان با مقامات جمهوری قزاقستان دیدار می کنم. مذاکرات بسیار خوبی درباره موضوعات مهم منطقه ای، بین المللی انجام شد و از حمایت قزاقستان از جمهوری اسلامی ایران در صحنه های بین المللی، سپاسگزاری می کنیم، از نقش مثبتی که قزاقستان در موضوعات مختلف چون موضوع هسته ای ایران و سوریه و فرایند آستانه ایفا کرده است؛ بسیار مسروریم و نقش پیشگام رئیس جمهور نظربایف درباره موضوعات مختلف از جمله جهان عاری از سلاح هسته ای را قدر می دانیم و از آن حمایت می کنیم و همراهی کامل داریم.

وزیر امورخارجه افزود: در این دیدارها همچنین درباره مسائل منطقه ای به ویژه بحران افغانستان گفت و گو و بر ضرورت احترام به خواست مردم افغانستان و دستاوردهای آنها، نیاز به ادامه دموکراسی در افغانستان و توازن قومی و زبانی در آینده سیاسی این کشور تاکید شد. وی ادامه داد: در حوزه روابط دوجانبه گسترش این روابط و حضور ایران در اتحادیه مالی اوراسیا مورد تایید دو طرف قرار گرفت و بر استفاده صلح آمیز از دریای خزر که به صورت مشترک از سوی ایران و قزاقستان انجام می گردد؛ تاکید شد.

وزیر امورخارجه ضمن امیدواری درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات ترسیم خط مبدا در دریای خزر، گفت: راه آهن ها و جهتهای ترانزیت مشترک بین ایران و قزاقستان و سایر همسایگان با جدیت در این دیدارها بررسی شد و ضرورت افزایش روش های اتصالی منطقه ای و بین المللی مورد بحث قرار گرفت. حضور قزاقستان در اینچه برون، بندرعباس و چابهار برای ایران محترم است و از افزایش این حضور مسرور خواهیم شد. ایران جهت دستیابی قزاقستان به آبهای بین المللی است.

امضای برنامه همکاری وزارتخانه های امور خارجه ایران و قزاقستان

در جریان سفر ظریف به قزاقستان برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان امضا شد. ظریف و تیلو بردی همتای قزاقستانی برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان را امضا کردند. بر اساس سند امضا شده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان بر پایه روح مشارکت و همکاری بین دو کشور و با تمایل به تقویت و تحکیم هر چه بیشتر روابط محبت آمیز، برادرانه و همسایگی بر اساس احترام متقابل، اعتماد و درک مشترک، همچنین اهمیت استمرار مصاحبههای سازنده درخصوص روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به منظور دستیابی به فهم مشترک و گسترش همکاری های موجود و یافتن زمینه های جدید همکاری و برطرف موانع احتمالی بر اساس اراده مثبت سیاسی و رویکرد جامع، هدفمند و درازمدت و با تاکید بر منافع متقابل در توسعه همکاری ها در چارچوب منشور ملل متحد و هنجارهای شناخته شده بین المللی، با پایبندی بر ترتیبات قبلی فی مابین و تاکید بر اهمیت برگزاری مشورت های منظم در سطوح مختلف و در زمینه های سیاسی، مالی، اجتماعی، بشرمحبت آمیز، محیط زیست، نظامی، امنیتی و فرهنگی این تفاهم نامه را که شامل 15 بند است، به امضا رساندند.

آمادگی همکاری با کشورهای دی-8 در حوزه های مختلف

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در نوزدهمین نشست مجازی وزیران امور خارجه سازمان همکاری مالی هشت کشور در حال توسعه موسوم به دی 8 در نورسلطان شرکت و سخنرانی کرد. ظریف با اشاره به بحران بی سابقه کرونا و آثار مخرب آن بر اقتصاد کشورهای عضو گفت: یکی از درس هایی که باید از این بحران گرفت، این است که چطور یک بحران بهداشتی می تواند به بحران هایی همچون بحران مالی، بحران انسانی ، بحران آموزشی و افزایش نابرابری ها در جامعه بین المللی تبدیل گردد و هزینه اصلی آن نیز بر کشورهای درحال توسعه تحمیل گردد. ظریف همچنین با اشاره به تحریم های آمریکا در دوران همه گیری کرونا از رویش حس همبستگی بین ملت ها و نیز تمایل به همکاری در شرایط بحران به عنوان درس های مثبت دوران کرونا یاد کرد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود تسهیل و افزایش تجارت، گسترش ارتباطات حمل و نقلی، تقویت گردشگری و بهره برداری از ظرفیت های فنآورانه و انسانی بویژه جوانان را ازجمله اولویت های سازمان دی 8 برای همکاری قلمداد و آمادگی کشورمان برای همکاری جدی در این حوزه ها را اظهار داشت. وی در ادامه ضمن قدردانی از کشورهای دی 8 به دلیل حمایت جمهوری اسلامی ایران در طول این همه گیری و در بحبوحه تحریم های غیرقانونی و بیرحمانه، گفت: درس دیگری که آموخته ایم این است که اگر جامعه بین المللی می خواهد برای چالش های مشترکی که در پیش داریم آماده گردد، تقویت همکاری میان کشورها و مناطق، گزینه ای بهینه خواهد بود. نهادهای چندجانبه، از جمله دی 8، مجموعه گسترده ای از انتخاب ها را در اختیار ما قرار می دهد.

وزیر امورخارجه در موضوع تجارت گفت: در صورتی که موافقتنامه موجود تجارت ترجیحی همراه با برخی ساز و کارهای تکمیلی در خصوص گمرکات، امور مالی و خرد مالی، بانکداری، ظرفیت های دیجیتال و غیره اجرایی شوند، هدف تجارت 20 درصدی درون دی8 تا سال 2030 در دسترس ما خواهد بود. بنابراین دولت های ما باید در نقش تسهیل گر ظاهر شده و بخش خصوصی و شرکت های کوچک و متوسط باید به میدان آورده شوند.

نشست وزرای خارجه سازمان دی هشت به ریاست وزیرامور خارجه بنگلادش و با حضور وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در آستانه دهمین نشست سران این سازمان برگزار گشت.

ظریف در سرانجام سفر به قزاقستان در توییتی تاکید کرد که همانند همیشه همسایگان اولویت ما هستند. ظریف نوشت: در سومین مرحله از سفر منطقه ای، در قزاقستان با رییس جمهور توکایف و وزیرخارجه تیلو بردی، مصاحبههای مفید و اساسی داشتیم. هر دو کشور اهداف مشترکی را در خصوص ثبات منطقه ای و خلع سلاح جهانی دنبال می کنند. همانند همیشه، همسایگان ما اولویت ما هستند.

تاکید بر ارتقای روابط با ترکمنستان در حوزه های مختلف

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در آخرین مرحله از سفر به کشور های آسیای مرکزی در دیدار با قربان قلی بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان در عشق آباد، با تشریح ابعاد روابط دو کشور در بخش های مختلف سیاسی، مالی و فرهنگی بر اهمیت روابط دو کشور همسایه تاکید کرد. بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار با حمایت از روابط دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، مالی و فرهنگی بر عزم کشورش برای گسترش همکاری های فی مابین تاکید کرد.

ظریف همچنین در دیدار با رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، موضوعات منطقه و همکاری های دوکشور در حوزه سازمان های بین المللی مصاحبه و مصاحبه کرد. وی در این دیدار روابط دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، مالی و فرهنگی را مثبت ارزیابی کرد. وزیر امور خارجه بر ضرورت ارتقا همکاری های دو کشور در بخش های دو جانبه از جمله موضوعات محیط زیستی (اعم از دریای خزر و دیگر حوزه ها)، خطوط مواصلاتی و ترانزیت و حوزه نو آوری تاکید و در خصوص همکاری دو کشور در سازمان همکاری اسلامی، همکاری های بیشتر در حوزه اکو باتوجه به ریاست دوره ای ترکمنستان و بهره برداری غیر نظامی از خزر با همتای ترکمنستانی خود مصاحبه کرد.

رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور، به دستاوردهای روابط فی مابین در حوزه های مختلف اشاره کرد و به فعلیت رساندن ظرفیت های موجود برای گسترش همه جانبه روابط و برگزاری دور بعدی کمیسیون مشترک همکاری های مالی را مورد تصریح قرار داد.

فرایند صلح در افغانستان، همکاری ها در حوزه سازمان های منطقه ای و بین المللی و همکاری های چند جانبه در منطقه از دیگر موضوعات مورد مصاحبه و مصاحبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در این دیدار بود. وزیران خارجه دو کشور همچنین سند همکاری امضا کردند.

توسعه تجارت و سرمایه گذاری مشترک نتیجه سفر ظریف به قرقیزستان

ظریف در قالب تور منطقه ای خود در آسیای مرکزی پیش از ترکمنستان و قزاقستان هم از کشورهای قرقیزستان و ازبکستان دیدار کرده بود. سفر روز سه شنبه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان در رسانه های منطقه بازتاب یافت و توجه دو کشور به گسترش همکاری ها و استقبال قرقیزستان از سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در این کشور، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

ظریف در بیشکک با صادیر چاپاروف رییس جمهوری قرقیزستان و وزیر خارجه این کشور دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت وگو کرد. بر اساس بیانیه نهاد ریاست جمهوری، جباروف و ظریف درباره گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف تجاری و مالی و فرهنگی و نیز سرمایه گذاری بین دو کشور مصاحبه کردند. چاپاروف در این دیدار گفت: درهای کشور ما همیشه به روی شرکت های کوچک و متوسط ایرانی برای سرمایه گذاری در اقتصاد قرقیزستان باز است. ما هم اکنون در تلاش هستیم تا محیط مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کنیم.

رئیس جمهور قرقیزستان در ادامه دیدار از حمایت ایران از یک مجتمع ورزشی در شهر اوش تشکر کرد و ظریف هم با اشاره به حمایت قرقیزستان از ایران در سطح بین المللی، گفت که تهران آماده همکاری با بیشکک است. وی اهمیت برگزاری نشست بعدی کمیسیون مشترک همکاری های مالی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی دو کشور را مورد توجه قرار داد و همچنین با تاکید بر روابط مشترک تاریخی و فرهنگی گفت که همکاری دوجانبه در بخش راه و حمل و نقل یکی از اولویت ها است.

وزیر خارجه ایران در ادامه دیدار، بخش راه و ترانزیت را دارای اولویت دانست و از قصد طرف قرقیزی برای جذب سرمایه گذاران ایرانی در بخش های مختلف مالی و بخصوص در بخش کشاورزی، پتروشیمی، برق آبی و توسعه زیرساخت های جاده ای استقبال کرد. چاپاروف آمادگی کشورش برای افزایش همکاری های دوجانبه بخصوص در بخش های مالی و سرمایه گذاری را مورد تایید قرار داد و خواستار توسعه آن شد.

آمادگی ایران برای همکاری کامل با اتحادیه مالی اوراسیا

ظریف روز سه شنبه هفته گذشته همچنین با روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، همکاری ها منطقه ای و موضوعات بین المللی مصاحبه و مصاحبه کرد. وی با تاکید بر ضرورت مصون سازی روابط فی مابین در زمینه تحریم ها، علاقمندی ایران به همکاری کامل با اتحادیه مالی اوراسیا را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه با تبریک برگزاری پیروز انتخابات اخیر ریاست جمهوری در قرقیزستان و همچنین عید نوروز، به روابط عمیق، تاریخی و فرهنگی کشورمان با مردم منطقه اشاره کرد و با تاکید بر متناسب نبودن حجم روابط مالی - تجاری فی مابین با ظرفیت های موجود، خواستار استفاده از امکانات گسترده موجود برای ارتقا سطح همکاری ها بویژه در حوزه های فنی - مهندسی، راهسازی، سد سازی، احداث نیروگاه های حرارتی، خورشیدی و آبی، حمل و نقل و ترانزیت شد.

ظریف با اشاره به برخی موانع توسعه همکاری های دو کشور از جمله ویروس کرونا و همچنین ویروس تحریم های یکجانبه، غیر قانونی و ظالمانه آمریکا، ابراز امیدواری کرد با انجام واکسیناسیون این همه گیری پشت سر گذاشته گردد و همچنین ویروس تحریم نیز با انجام تعهدات ایالات متحده برطرف و امکان انتفاع دو کشور از همکاری های فی مابین خصوصا در حوزه های مالی و تجاری را فراهم تر سازد.

روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان نیز در این دیدار با تشکر و قدر دانی از جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک های بشر محبت آمیز به مردم قرقیزستان در زمینه مقابله با کرونا، خصوصا با توجه به شرایط سخت ناشی از تحریم ها، به روابط فرهنگی و ارزش های مشترک فی مابین اشاره و آمادگی کشورش برای همکاری های همه جانبه در حوزه های مختلف ازجمله کشاورزی، تولید دارو، ساخت نیروگاه های برقی -آبی کوچک و متوسط وفعال سازی مجدد پروازهای بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

مسائل منطقه خصوصا فرایند صلح در افغانستان و همکاری های دوکشور در حوزه های منطقه ای و بین المللی از دیگر موضوعات مورد مصاحبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان در این دیدار بود.

ظریف با بیان اینکه امنیت و ثبات قرقیزستان برای ایران مهم است، برای این کشور آسیای میانه که قرار است روز 11 آوریل همه پرسی قانون اساسی و انتخابات برگزار کند، آرزوی پیروزیت کرد. شایان ذکر است که همه پرسی برای تایید قانون اساسی جدید این کشور روز یکشنبه 22 فروردین (11 آوریل) همزمان با انتخابات محلی برگزار خواهد شد. این اصلاحات در قانون اساسی، گذار از نظام پارلمانی به ریاستی را رسمیت می بخشد.

ایران راه ترانزیت ازبکستان به بازارهای جهانی

محمد جواد ظریف سفر منطقه ای خود را روز دوشنبه از ازبکستان آغاز کرد و در شهر تاشکند با شوکت میر ضیایف رییس جمهور ازبکستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور مصاحبه و مصاحبه کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با تشریح آخرین تحولات روابط دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، مالی و فرهنگی، علاقمندی ایران به توسعه همکاری ها با جمهوری ازبکستان و در چارچوب ظرفیت های گسترده موجود در حوزه همکاری های دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

شوکت میر ضیایف هم با تاکید بر اهمیت روابط دوکشور و ضرورت گسترش همکاری های فی مابین، برگزاری چهاردهمین دور کمیسیون مشترک همکاری های مالی دوکشور در فاصله زمانی کوتاه تر را مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار علاوه بر موضوعات دوجانبه، تحولات فرایند صلح در افغانستان و همچنین همکاری های دو کشور در حوزه های بین المللی نیز مورد مصاحبه ومصاحبه قرار گرفت.

ظریف روز دوشنبه همچنین از مرکز تمدن اسلامی تاشکند بازدید کرد و گفت: احداث مرکز تمدن اسلامی تاشکند هم باعث افزایش اتکا به باورهای اسلامی بوده و هم در جهت مبارزه با افراط گرایی و فاصله دریافت از برداشت های خشونت آمیز از اسلام است. ظریف روز دوشنبه در بازدید از مرکز تمدن اسلامی تاشکند ، اقدام رییس جمهوری ازبکستان در احداث این مرکز را باعث آشنایی جوانان با تاریخ و ارزش های اصیل خود دانست که هم باعث افزایش اتکا به باورهای اسلامی بوده و هم در جهت مبارزه با افراط گرایی و فاصله دریافت از برداشت های خشونت آمیز از اسلام است.

در این بازدید شاه عظیم منوراف رییس این مرکز در شرحات مبسوطی تاسیس این مرکز را به منظور حفظ و گسترش آثار اسلامی و همچنین مرکزی برای پژوهشگران اسلامی از سراسر جهان معرفی کرد. این مرکز همچنین دارای کتابخانه ای غنی از آثار اسلامی است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در سفر به ازبکستان با عبدالعزیز کامل اف وزیر خارجه این کشور هم دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدار با مرور بر روابط دو کشور در حوزه روابط دوجانبه خصوصا موضوعات مالی، تبادلات تجاری و همکاری ها در حوزه های حمل و نقل، ترانزیت و انرژی با بهره گیری از ظرفیت های موجود و توجیه مالی آن، مسائل سیاسی بین دو کشور و زمینه های موجود در حوزه همکاری های فرهنگی و گردشگری، راه های گسترش همکاری های فی مابین در موضوعات گفته شده را مورد گفت و گو و مصاحبه قرار داد.

وزیر امور خارجه ازبکستان نیز با تاکید بر جایگاه منطقه ای و تاثیرگذاری بین المللی جمهوری اسلامی ایران، همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف ازجمله همکاری ها در مجامع بین المللی، همکاری های پارلمانی بین گروه های دوستی مجالس دو کشور، همکاری ها در حوزه های حمل ونقل و ترانزیت و استفاده از ظرفیت های بندری ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ظرفیت های موجود برای همکاری در حوزه های مالی، حمل ونقل و لجستیک را فرا تر از شرایط حاضر دانست و ضرورت گسترش همکاری های فی مابین را مورد تاکید قرار داد.

تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، همکاری های دو کشور در فرایند صلح افغانستان و همکاری ها در مجامع حقوقی- بین المللی از دیگر محورهای مورد مصاحبه و مصاحبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در این دیدار بود. وزیر امور خارجه با بیان اینکه تاریخ مشترک ایران و ازبکستان زمینه دوستی دو ملت را بیش از پیش گسترش می دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند راه ترانزیت ازبکستان به بازارهای جهانی و آب های آزاد را فراهم کند.

311311

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 46720

به "دستاوردهای سفر ظریف به آسیای میانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاوردهای سفر ظریف به آسیای میانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید