شهرداری مشهد اعتقادی به نتایج مطالعات پیوست محیط زیستی کمربند جنوبی ندارد ، 4 پیشنهاد برای تغییر کاربری جاده

به گزارش بلاگ پو، عضو کمیته مشورتی پروژه کمربند جنوبی مشهد گفت: براساس اظهارات انجمن ارزیابی محیط زیست ایران، شهرداری مشهد نتایج پیوست زیست محیطی کمربند جنوبی را رد کرده است.

شهرداری مشهد اعتقادی به نتایج مطالعات پیوست محیط زیستی کمربند جنوبی ندارد ، 4 پیشنهاد برای تغییر کاربری جاده

مهدی کلاهی، عضو کمیته مشورتی پروژه کمربند جنوبی مشهد در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، با اشاره به انجام این مطالعات تا چهار فصل اظهار کرد: در جلسه ای که در 22 دی تشکیل شد، مسئولان انجمن ارزیابی محیط زیست ایران که مسئولیت مطالعات محیط زیستی این پروژه را به عهده دارند، اعلام کردند که سه فصل اول مطالعات درباره مشخصات منطقه است و قبلا به کارفرما و ناظر، یعنی شهرداری مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد ارائه شده است. فصل چهارم هم که شامل ارزیابی محیط زیستی کمربند جنوبی است، به شهرداری مشهد ارائه شده؛ اما شهرداری این فصل را به شورای نظارت بر مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی مشهد تحویل نداده است.

کلاهی با اشاره به اینکه در این جلسه علاوه بر اساتید دانشگاهی، اعضای سمن های محیط زیستی استان، نماینده دادستانی و دیگر ارگان های مربوطه حضور داشتند، اضافه نمود: براساس اظهارات مشاور مطالعات محیط زیستی این پروژه، فصل چهارم این مطالعات به دانشگاه فردوسی هم تحویل نشده بود و این موضوع باعث گله مندی مسئولان انجمن ارزیابی محیط زیست ایران از شهرداری مشهد بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: امروز از سوی انجمن ارزیابی محیط زیست ایران نامه ای به دست من رسیده که خطاب آن به شهردار مشهد است و درباره تغییر کارفرمای مطالعات محیط زیستی در شهرداری مشهد گلایه می کند.

بیشتر بخوانید:

  • پروژه مطالعات محیط زیستی کمربندجنوبی مشهد تحت نظارت دانشگاه فردوسی انجام می شود / نتیجه مطالعات در انتظار تأیید ناظر
  • پژمانفر: تا به امروز مردم و برخی نمایندگان از تضییع حقوق عامه در ارتفاعات جنوبی مشهد جلوگیری کرده اند
  • بدعهدی شهردار جوان در خصوص طرح تفصیلی جنوب مشهد / کمربند جنوبی در شورای شهر تصویب شد!
  • خانم مالواجرد؛ اسناد مورد اشاره در طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد را با دقت بررسی کنید

براساس این نامه، انجمن ارزیابی محیط زیستی کمربند جنوبی مشهد، گزینه اجرای این پروژه را با فاصله زیادی از گزینه عدم اجرا رد کرده است. به اعتقاد اعضای این انجمن، اجرای پروژه کمربند جنوبی مشهد به دلیل اثرگذاری منفی بر محیط زیست این منطقه نباید اجرا شود.

در بخشی به این نامه تغییر کارفرما در شهرداری مشهد برای این پروژه اشاره شده و آمده است: دفتر مطالعات طرح های زیربنایی شهرداری مشهد به عنوان نماینده جدید شهرداری، مسئول تحویل گیری مطالعات شد. با ورود نماینده جدید کارفرما گردش کار حاکم بر مطالعات نیز تغییر کرد. دفتر مطالعات طرح های زیربنایی با دستاویز قرار دادن مسئولیت تحویل گیری مطالعات، بی توجه به دیدگاه های تخصصی مشاور، عملا تلاش دارد با اعمال نظرات غیرعلمی و غیرتخصصی در مطالعات ارزیابی محیط زیست مداخله کند.

کلاهی ادامه داد: این نامه پر از درد است. یعنی یک نهاد علمی مطالعاتی را با این حجم و کیفیت انجام داده و حالا که نتایج آن را اعلام کرده است، کارفرما که نتیجه مطالعات را خلاف میل خود می بیند، آن را کلا رد می کند.

وی بیان نمود: مسئولان انجمن ارزیابی محیط زیست ایران در جلسه 22 دی اعلام کردند که اگر نظرات نماینده شهرداری اصلاحی بود، ما انجام می دادیم، اما این نظرات با نتایج مطالعات ما قابل جمع نیست.

عضو کمیته مشورتی پروژه کمربند جنوبی مشهد با اشاره به اینکه شهرداری مشهد به اجبار به مطالعات محیط زیستی این پرونده پرداخته، توضیح داد: این رویکرد شهرداری نشان می دهد که شهرداری مشهد به نتایج پیوست محیط زیستی کمربند جنوبی اعتقادی ندارد.

وی توضیح داد: باوجود اینکه شهرداری ملزم شده است تا انجام مطالعات محیط زیستی و انتشار نتایج آن، از ادامه پروژه کمربند جنوبی خودداری کند، اما همچنان می بینیم که در منطقه در حال ادامه پروژه است.

کلاهی پیشنهاداتی را برای جایگزین کردن کمربند جنوبی نیز ارائه کرد و گفت: در اقتصاد اصطلاحی وجود دارد به نام هزینه های دورریخته شده. مسئولان شهرداری مدعی هستند که 2 هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرده اند، اما هر زمان که از خسارت جلوگیری شوند، به نفع مردم است؛ بنابراین این پروژه باید متوقف شود.

وی با بیان اینکه مطالبه ما جوابگویی مسئولان شهرداری در خصوص اجرای پروژه ای زیان بار برای شهر است، گفت: شهرداری اولا باید جوابگوی مردم باشد که چرا پروژه ای را که آثار منفی محیط زیستی دارد و توافق جمعی و مردمی برای آن وجود ندارد اجرا کرده است. این پروژه در جهت های دیگری نیز می توانست احداث شود یا با تقویت جهت هایی که اکنون وجود دارد، بار ترافیکی منطقه را کاهش دهد. شهرداری باید توضیح دهد که چرا با صرف هزینه های گزاف برای از بین بردن کوه های جنوبی و ریه های مشهد اینقدر تلاش می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد توضیح داد: در مرحله دوم شهرداری می تواند منطقه ای را که تسطیح کرده است به عنوان پارک های خطی برای استفاده مردم به کارگیرد. ورود هر نوع وسلیه نقلیه آلوده کننده ای به این جاده ها ممنوع شود و وسایل تفریحی و ورزشی را در اختیار مردم قرار دهند.

وی به عنوان سومین پیشنهاد بیان نمود: بخشی از این مناطق به عنوان مناطق حفاظت شده شهری مطرح شوند که دیگر هیچ نهادی نتواند به این اراضی دستبرد بزند. اکنون شرایط کوه های جنوبی مشهد به گونه ای است که هر نهادی می تواند به این ارتفاعات دست بزند و آن را متعلق به خود کند.

کلاهی با بیان اینکه چهارمین پیشنهاد ایجاد پارک های موضوعی و فرهنگی در مناطق تسطیح شده ارتفاعات جنوبی مشهد است، بیان نمود: مشهد شهر گردشگرپذیری است و بخش مهمی از اقتصاد شهر با حضور گردشگران تأمین می شود. برآورد شده که هر گردشگر برای حدود 1000 نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد شغل می کند. با بهره گیری از این ارتفاعات در کاربری گردشگری می توان زائران را حتی یک روز بیشتر در مشهد میزبانی کرد و این موضوع می تواند به اقتصاد شهری کمک قابل توجهی کند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42133

به "شهرداری مشهد اعتقادی به نتایج مطالعات پیوست محیط زیستی کمربند جنوبی ندارد ، 4 پیشنهاد برای تغییر کاربری جاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری مشهد اعتقادی به نتایج مطالعات پیوست محیط زیستی کمربند جنوبی ندارد ، 4 پیشنهاد برای تغییر کاربری جاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید