ضرورت مشارکت نخبگان ایرانی در ارتقای علمی کشور و برطرف تنگناهای اقتصادی

به گزارش بلاگ پو، وزیر علوم با تاکید بر ضرورت مشارکت تمامی نخبگان ایرانی اعم از داخل و خارج در ارتقای علمی و فناوری کشور و کوشش برای برطرف تنگناهای اقتصادی، به برنامه های وزارت علوم برای ساماندهی دانشگاه ها و رشته های تحصیلی و افزایش برنامه های حرفه ای و کارورزی دانشجویان و مشارکت آنها در صنعت و ... اشاره نمود.

ضرورت مشارکت نخبگان ایرانی در ارتقای علمی کشور و برطرف تنگناهای اقتصادی

به گزارش خبرنگاران، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در ادامه سفر به ژاپن که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس علم و فناوری در جامعه (sts forum)، انجام گرفت، در نشست با جمعی از استادان و کارآفرینان ایرانی مقیم ژاپن اظهار کرد: اولویت همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم شامل مبادلات علمی، آموزش های فنی وحرفه ای و بین المللی سازی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است. در این دیدار برنامه های استفاده از خدمات آموزشی، پژوهشی و فناوری نخبگان در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد با همکاری وزارت متبوع و وزارت صنعت مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

همچنین گزارشی از پروژه های پژوهشی با ایرانیان مقیم خارج و آمدوشد علمی آنها به کشور و اطلاع رسانی از موضوعات تحقیقاتی مورد احتیاج کشور نیز مورد آنالیز نهاده شد.

زمینه هایی همچون هدایت سرانجام نامه های تحصیلی، تحقیقات مشترک، اجرای دوره های کوتاه مدت و دوره های مشترک تحصیلی مطرح شد.

همچنین برخی از حضار در جلسه به اهمیت همکاری استادان و کارآفرینان ایرانی مقیم ژاپن در کنفرانس های علمی داخلی، همکاری با انجمن های علمی کشور و ارائه نظرات برای غنی تر شدن برنامه های علمی به مناسبت نودمین سال ایجاد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، گسترش زبان و ادبیات فارسی، ایجاد سامانه جامع پژوهشی ایرانیان مقیم خارج از کشور و همکاری با گروه دوستی ایران و ژاپن نیز اشاره کردند.

در این جلسه مرتضی رحمانی موحد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن نیز با تاکید بر اهتمام و توجه وزارت امور خارجه بر گسترش و توسعه همکاری های علمی میان دو کشور با استفاده از ظرفیت نخبگان ایرانی، درخواست کرد حضور هیات های علمی ایران در ژاپن افزایش یابد تا بطور مستمر این نشستها برگزار و بستر ارتقای همکاری ها و ارتباطات جامعه ایرانی علاقه مند فراهم گردد.دیدار وزیر علوم با رییس انستیتو ملی علوم طبیعی ژاپن

دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه روز چهارشنبه 18 مهر با هیروشی ماتسوموتو رییس و هیات رئیسه انستیتو ملی علوم طبیعی ژاپن (riken) ملاقات و سپس از بخش های مختلف این مرکز از جمله مرکز مطالعات علوم مغز و آزمایشگاه پژوهش های اعصاب و نمایشگاه مواد پیشرفته دیدن کردند.

انستیتو ریکن دارای 10 مرکز در سراسر ژاپن، 3531 پژوهشگر، یکصد سال قدمت و با بودجه سالانه بالغ بر یک میلیارد دلار در امور تحقیقاتی در زمینه های فیزیک، مهندسی، شیمی، علوم کامپیوتری، زیست شناسی و پزشکی تحقیقات کاربردی و طرح های نوآورانه فعالیت می نماید.

این انستیتو با 56 کشور و منطقه همکاری داشته و میزبان 782 پژوهشگر خارجی است.

در این دیدار هیات وزارت علوم کشورمان با بیان دستاوردهای آموزشی، پژوهشی و فناوری داخلی و بین المللی کشورمان راه های توسعه همکاری های دوجانبه را با طرف ژاپنی مورد آنالیز قرار دادند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2180

به "ضرورت مشارکت نخبگان ایرانی در ارتقای علمی کشور و برطرف تنگناهای اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت مشارکت نخبگان ایرانی در ارتقای علمی کشور و برطرف تنگناهای اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید