طرح معین تکلیف مراکز آموزش عالی اجرا می گردد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، منصور غلامی عصر دوشنبه در آیین افتتاح همزمان 158پروژه شاهرود به میزبانی سالن همایش های پردیس دانشگاه صنعتی این شهر بابیان اینکه حمایت از ایده های جدید فناورانِ و توسعه زمینه های دانش به فناوری و فناوری به ثروت رویکرد وزارت علوم است، تأکید کرد: با رویکردی که در آموزش عالی کشور وجود دارد، حرکت توسعه ای و تعمیق علوم را باید به سمت حمایت از ایده های جدید به خصوص شرک های دانش بنیان، فناوری و کوچک سوق دهیم زمینه های فنی و منابع طبیعی و صنعتی می تواند راهنمای خوبی در این زمینه باشد.

طرح معین تکلیف مراکز آموزش عالی اجرا می گردد

وی اضافه کرد: درگذشته از یک الگو بیشتر برای توسعه دانشگاه های فناوری پیروی نمی کردیم و برای مثال هر جا خواستیم دانشگاهی جامع ایجاد کنیم، رشته ها تکراری، غیرکاربردی و دارای نمونه های موجود در قبل بود، می شدند و اگر در یک برهه ای دقت بیشتری می کردیم و از باب توجه به ظرفیت ها و تنوع تخصص، نتیجه بهتری را می گرفتیم و از سرمایه گذاری دولتی و غیردولتی موجود در کشور بهتر استفاده می کردیم.

ضرورت مأموریت گرا کردن مراکز آموزشی

عضو کابینه دوازدهم بابیان اینکه در شرایط فعلی، یک تکلیف ساماندهی آموزش عالی کشور برای وزارتخانه معین گردیده است، گفت: هم در قانون برنامه ششم و هم در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این امر به ما تکلیف گردیده که معین کنیم، وضعیت پیش روی مراکز آموزش عالی کشور باید چه باشد و با چه مدلی جلو برویم؟ این همه مرکز آموزش عالی در کشور که در برهه زمانی به دو هزار و 856 باب رسیدند و شاید رکورد جهانی به نسبت جمعیت باشد، باید به چه سمتی برود؟ لذا باید وزارتخانه پاسخ این سؤالات را در جریان اجرای طرح مذکور بدهد.

غلامی بیان نمود: با همه تفاسیر امروز به سمت تغییر و تعادل در این مراکز حرکت می کنیم که بعضاً این اقدامات جبراً و قهراً نیز می گردد، برای مثال دلیل کمبود داوطلبان تحصیلی و یا کمبود امکانات مجبور هستیم برخی تصمیمات را بگیریم لذا باید گفت امروز زمان حساسی برای تصمیم گیری درست است و به این منظور طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در مجموعه وزارت علوم در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: ساماندهی مراکز علمی بحث کلان ملی است اما مأموریت گرا کردن مراکز آموزشی در جبهه های ملی و حتی فراملی برای بالا نگه داشتن پرچم پیشرویی فناوری به نام ایران اسلامی در کنار دو مقوله دیگر شامل پیوند دانشگاه ها و صنعت و دانشگاه ها و جامعه روینمودهای وزارت علوم محسوب می شوند.

ضرورت اصلاح مراکز دانشگاهی کوچک

وزیر علوم گفت: ضروری است برخی سیاست ها در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کوچک اصلاح گردد و سرمایه هایی که با محدویت های بسیار تامین می گردد، یک نقطه قوت را تقویت نمایند و از پخش شن آن ها جلوگیری کنیم.

غلامی گفت: سیاست وزارت علوم این است که در یک سطح وسیع برج های علم و دانش ایجاد گردد و نه دشتی وسیع و پراکنده که چیزی از آن به دست نمی آید.

وی درباره همکاری های بین دانشگاه ها و بخش صنعتی و ورود دانشگاه ها به مباحث فرهنگی و آسیب های اجتماعی نیز، شرح داد: که این طرح سابقه طولانی دارد اما در سال های اخیر شدت و وسعت بیشتری گرفته است.

ورود دانشگاه به مباحث فرهنگی و اجتماعی

وزیر علوم گفت: دانشگاه ها توسط دستگاه های دیگر بیشتر باور می شوند زمانی عدم استقبال از دانشگاه ها را شاهد بودیم اما امروز شرایط تغییر نموده و باید به سمت دستگاه های اجرایی، دستگاه های صنعتی و ... برویم لذا دانشگاه ها باید طرح پیشنهاد نمایند تا وزارت علوم نیز حمایت کند.

غلامی گفت: برخی وقت ها دانشگاه ها متهم می شوند که برای صنعت و جامعه چه نموده اند و من در پاسخ می گویم کجا از ما تقاضایی مطرح گردیده که ما آن را رد نموده باشیم؟ لذا سیاست های جدید به ما این امکان را می دهد که به تمام مباحث ورود و طرح پیشنهاد کنیم.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 969

به "طرح معین تکلیف مراکز آموزش عالی اجرا می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرح معین تکلیف مراکز آموزش عالی اجرا می گردد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح معین تکلیف مراکز آموزش عالی اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید