عون و دیاب درباره برکناری رئیس بانک مرکزی لبنان توافق دارند

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران،گروه بین الملل: به تازگی مسئله برکنار کردن ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان باعث به وجود آمدن یک بحران سیاسی دیگر در این کشور و تشدید اختلافات میان گروه های سیاسی شده است. تشدید بحران مالی در لبنان و سقوط شدید لیر، هجمه به ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی این کشور را افزایش داده و بعضی رسانه ها اعلام کردند، سلامه تصمیم آمریکا برای فروپاشی مالی در لبنان را اجرا نموده است.

عون و دیاب درباره برکناری رئیس بانک مرکزی لبنان توافق دارند

منابع مطلع خاطرنشان کردند که به نظر می رسد ابعاد این مسئله بسیار گسترده تر از آنچه که اعلام شده می باشد و ممکن است در نهایت به تشدید تنش در لبنان بیانجامد.

ماجرا از این قرار است که به تازگی حسان دیاب پس از جلسه هیئت دولت لبنان، رئیس کل بانک مرکزی این کشور را به رفتار مشکوک درباره پایین آمدن ارزش لیر متهم کرد و گفت: رئیس بانک مرکزی باید برای ما شرح دهد که در پشت پرده چه اتفاقاتی برای ارزش واحد پولی لبنان افتاده است.

نخست وزیر کنونی لبنان تاکید نمود که طبق اطلاعات به دست آمده، از ماه فوریه، 5.7 میلیارد دلار از سپرده های بانکی به خارج از کشور انتقال یافته است.

بعد از آن، سعد الحریری رئیس جریان المستقبل در واکنش به انتقاد حسان دیاب نخست وزیر لبنان از عملکرد رئیس بانک مرکزی این کشور مدعی شد که دیاب روش انتقامی را در پیش گرفته و دولت وی به زبان نظامی اعلام کودتا نموده است.

روزنامه الاخبار، در گزارشی با تیتر عون و دیاب خطاب به سلامه: برو نوشت: این اولین بار است که نخست وزیر یک دولت در لبنان جرأت می نماید اینگونه به رئیس بانک مرکزی حمله کند. میشل عون رئیس جمهور و کابینه کارت قرمز را به ریاض سلامه داده اند. در نشست اخیر کابینه اکثریت با استعفای سلامه موافق بودند جز جنبش امل (به ریاست نبیه بری). دو تن از وزرای امل در این نشست دست خود در رد برکناری سلامه را بالا بردند. به محص مطرح شدن بحث استعفا، ریاض سلامه ماشین رسانه ای- سیاسی خود را به راه انداخت تا شاید حمایت فرقه ای را کسب کند و آمریکا دور او خط قرمز بکشد. سلامه در دفاع از صندلی خود پرخاشگر و وقیح تر شده زمانی که علناً اعلام می نماید: نبرد من با حزب الله است نه با هیچ طرف دیگری.

الاخبار در گزارش دیگری نوشت: دیگر چیزی وجود ندارد که ریاض سلام را بترساند یا بازدارد؛ او اکنون در حال تماشای سقوط لیر است و به این موضوع در برابر نخست وزیر اعتراف می نماید؛ وی تصمیم آمریکا را اجرا کرد، تصمیمی که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا آن را پنهان ننموده بود.

در این زمینه طراد حماده وزیر سابق کار لبنان با اشاره به شرایط اقتصادی کنونی لبنان که در نتیجه فروپاشی ارزش لیره این کشور به شدت متزلزل شده است به خبرنگاران گفت: ریاض سلامه عامل فروپاشی ارزش لیر لبنان است.

وی در ادامه اضافه نمود: لبنان سه اقتصاد دارد که شامل اقتصاد نقدی، اقتصاد تجارت و اقتصاد اقتصادی است. ریاض سلامه مسئول اقتصاد نقدی است و وزارت و اختیارات او بسیار گسترده است و طبق قانون نمی توان وی را تا زمان انتهای مسئولیتش برکنار کرد.

این وزیر سابق کار لبنان در ادامه گفت: ریاض سلامه در طرح آمریکا شریک است و عامل آمریکایی هاست که تمامی اموال و تحرکات اقتصادی لبنانی ها در داخل و خارج برعهده دارد. آمریکایی ها می توانند در تمامی امور اقتصادی دخالت نمایند، وزارت خزانه داری آمریکا از تمامی امور مطلع است.

حماده اضافه نمود: ریاض سلامه سیاست های آمریکا را پیاده می نماید. اقدامات ریاض سلامه به کاهش ارزش لیر لبنان منجر می گردد. وی مرکز قدرت شده است او از سوی جریان های حریری، کلیسای مارونی و قوات لبنانی حمایت می گردد.

وزیر سابق کار لبنان خاطرنشان کرد: اقدامات ریاض سلامه در سطح داخلی لیره را در معرض فروپاشی قرار داده است.

وی با اشاره به بحث برکناری ریاض سلامه گفت: میشل عون رئیس جمهور و حسان دیاب با همکاری در این باره توافق کردند. کابینه لبنان بر اساس توجیهات قانونی تصمیم به برکناری او گرفت.

وزیر سابق کار لبنان در سرانجام اضافه نمود: ریاض سلامه هیچگاه در نیت خود نسبت به مردم لبنان صادق نبوده است. سیاست های ریاض سلامه به فروپاشی ارزش لیر لبنان شده است و به طور کامل دیکته های آمریکا را اجرا می نماید. ریاض سلامه قربانی نیست، بلکه او اقتصاد لبنان را قربانی نموده است و این کار با همکاری کامل آمریکایی ها انجام گرفته است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24848

به "عون و دیاب درباره برکناری رئیس بانک مرکزی لبنان توافق دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عون و دیاب درباره برکناری رئیس بانک مرکزی لبنان توافق دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید