مالکان مجاز به تحت فشار قرار دادن مستاجران برای تخلیه واحدهای استیجاری نیستند

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک می گوید مصوبه ستاد ملی کرونا درباره سقف افزایش اجاره تا 25 درصد در کلانشهرها و 15 درصد در سایر شهرها در سال 1400 هم لازم الاجرا است و موجران مجاز به تحت فشار قراردادن مستاجران برای تخلیه واحدهای استیجاری نیستند.

مالکان مجاز به تحت فشار قرار دادن مستاجران برای تخلیه واحدهای استیجاری نیستند

حسام عقبایی در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: شرایط بازار اجاره بها به گونه ای است که هر ساله شاهد رشد قیمت اجاره بها هستیم. این رشد در بسیاری از موارد نامتعارف بوده است و به دلایل متعددی که یکی از آنها نبود توازن بین عرضه و تقاضا است که در کنار تورم عمومی حاکم بر کشور مسائل را برای مستاجران دو چندان برابر نموده است.

افزایش قیمت اجاره نامتعارف افزایش یافته و فشار زیادی را بر مستاجران تحمیل نموده است و از سوی دیگر مستاجران که دهک های ضعیف و میانه جامعه هستند رشد حقوق و عایدی متناسب با رشد اجاره بها نداشته اند و این عوامل موجب شده است تا هر سال شاهد نقدها و گلایه مندی مستاجران که به حق هم هست باشیم

وی با بیان اینکه بهای اجاره در ایران تابعی از قیمت مسکن است، توضیح داد: یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت اجاره افزایش نرخ مسکن است به همین علت شاهد رشد سونامی گونه اجاره هم هستیم و به همین علت اکنون اجاره چندین برابر نرخ های گذشته است وموجرین هم با توجه به این شرایط توقع آن را دارند که اجاره خود را افزایش دهند.

عقبایی اسم کرد: افزایش قیمت اجاره نامتعارف افزایش یافته و فشار زیادی را بر مستاجران تحمیل نموده است و از سوی دیگر مستاجران که دهک های ضعیف و میانه جامعه هستند رشد حقوق و عایدی متناسب با رشد اجاره بها نداشته اند و این عوامل موجب شده است تا هر سال شاهد نقدها و گلایه مندی مستاجران که به حق هم هست باشیم.

وی ادامه داد: در سال های 97 و 98 به علت رشد نامتعارف قیمت اجاره بهای مسکن و متناسب نبودن عایدیها بعضی از مستاجران مجبور به جابه جایی شدند و کسانی که در منطقه ها شمالی شهر تهران ساکن بودند یا در آن منطقه ها شمالی به واحدهای کوچکتر رفتند یا انکه به منطقه ها میانی شهر نقل مکان کردند و کسانی که در منطقه ها میانی بودند هم به همین منوال یا متراژ واحدهای خود را تغییر دادند یا آنکه به منطقه ها پایین تر شهر کوچ کردند.

عقبایی اظهار کرد: بعضی از ساکنان منطقه ها جنوبی هم به حاشیه شهرها کشیده شدند به این علت که عایدی آنها کفاف رشد اجاره بها را مهیا ننموده است اما در سال 99 و 1400 با دو موضوع متفاوت در بخش اجاره روبرو هستیم به این معنا که رشد نامتعارف قیمت اجاره بها تا حدودی کنترل شده است که به مفهوم درمان نیست و به معنای مسکنی موقت است.

وی ادامه داد: کشور در سال 99 درگیر در کرونا بود و ستاد ملی کرونا مصوباتی را در مورد کنترل رشد قیمت اجاره تصویب کرد که مصوبات این ستاد لازم الاجرا است و موجرین مکلف هستند که حداکثر در شهری مانند تهران تا 25 درصد مبلغ اجاره را افزایش دهند و در 7 شهر کلانشهر کشور هم سقف افزایش اجاره به 25 درصد محدود شده است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد: مصوبه ستاد ملی کرونا درباره سقف افزایش اجاره تا 25 درصد در کلانشهرها و 15 درصد در سایر شهرها در سال 1400 هم لازم الاجرا است و موجران مجاز به تحت فشار قراردادن مستاجران برای تخلیه واحدهای استیجاری نیستند.

وی اضافه نمود: مصوبات ستاد در حکم قانون است و وجه الزام هم دارد و اگر موجری سقف افزایش اجاره را تا 50 درصد یا ارقام بیشتر معین کند مستاجر می تواند از این افزایش خودداری کند و مالک هم امکان تخلیه مستاجر را ندارد.

عقبایی اعلام کرد: مستاجران نیازی به مراجعه به مراجع قضایی ندارند و در صورت نارضایتی این مالکان هستند که باید این مراحل را طی نمایند بنابراین قانونگذار کوشش نموده است تا در وضع کنونی راهکارهایی را برای مستاجران در نظر بگیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 52087

به "مالکان مجاز به تحت فشار قرار دادن مستاجران برای تخلیه واحدهای استیجاری نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالکان مجاز به تحت فشار قرار دادن مستاجران برای تخلیه واحدهای استیجاری نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید