محمدرضا اصلانی از یک سوء تفاهم نوشت

به گزارش بلاگ پو، محمدرضا اصلانی درباره فیلم سوء تفاهم که این روزها بر پرده سینماهاست،یادداشتی نوشت.

محمدرضا اصلانی از یک سوء تفاهم نوشت

این کارگردان سینما در یادداشت اش آورده است: بیش از سه دهه است من جناب آقای معتمدی را می شناسم ایشان جزو معدود فیلمسازانی هستند که فلسفه خوانده اند و از دل فلسفه به سینما آمده و این برای من یک ارزش است که در واقع این افراد سینما را به سمت دیگری می برند و رشد می دهند. ایشان از آن دست افرادی است که هر فیلمش حرف و پیشنهادی برای سینمای ایران دارد و نمی خواهد تنها فیلمی ساخته گردد. و مسأله، تنها سرگرم کردن باشد و این نقطه بنیانی یک رویکرد فرهنگی است به دنیا سینما. به دلیل همین مسأله در فیلم های این افراد نباید گفت کارشان خیلی خوب و یا بد بوده بلکه باید بگوییم که او چه رویکردی داشته و چگونه این رویکرد را پرورانده است. در واقع کارهای معتمدی مسأله محور است و او با مسائل پیش می رود نه با داستان. داستان برای او سکویی است که مسأله را مطرح کند.

متأسفانه سینمای ما دچار موقعیت های ساده لوحانه است، ولی فیلم های دکتر معتمدی دارای پلات های [طرح های داستانی] پیچیده است و در مقابل دنیا پیچیده، ساده لوحانه نیست و ساختارمند فکر می نماید و این نقدی است بر دنیا موجود که این نقد در سینمای ایران در حد یک غر زدن و گلایه های در حد رادیویی است نه بیشتر از این.

این پلت های پیچیده نقدی است از موقعیت های پیچیده دنیا که انسان امروز در کجا و چه موقعیتی است. همیشه این مسأله در کارهای آقای معتمدی یک تفکر بنیادین است این که با مجاز سروکار داریم یا واقعیت و ایشان به حقیقت بنیادین انسان توجه می نماید. همین مسأله از افلاطون طرح می گردد تا بردیوی امروز.

همه این ها با هم در ارتباط هست و او در این فیلم این خانه را به عنوان یک غار افلاطونی طرح می نماید و این مسأله کمی نیست که معتمدی مطرح می نماید، اما خب مسأله اینجا است که مباحث فراگیر تجاری در فضای عمومی سینمای ایران معمولاً باعث می گردد این نوع از افراد نتوانند نهایت حرف خودشان را بزنند اما همین قدم هم که برداشته شده قدم بسیار مهمی است در عین حال کارگردان لطماتش را هم می خورد و این از سوی جو مطبوعاتی سینمای ایران و رویکرد عامیانه نقادی در سینمای ایران هست و حتی روینمودهای سیاست گذاری های دولتی همه این ها جو سینمای ایران را تبدیل به یک جو بازاری نموده است. در چنین جوی کار کردن خود خطر بزرگی است.

این فیلم به لحاظ بازیگری، نورپردازی و چه به لحاظ دکوپاژ، میزانسن کاری بسیار پخته و کار یک کارگردان با یک پشتوانه فرهنگی است و در واقع این مجاز و واقعیت در خود فضا عمل می نماید و نه فقط در بازی ها و می گوید.

ما در یک غار افلاطونی گم شدیم و این ما را به ناآگاهی می کشاند و ما تبدیل به ملتی شدیم که سرمایه ملی خود را از دست می دهد و این برای مردم خطرناک است. در غار افلاطون انسان ها به یکدیگر زنجیر شده اند و به سبب آتشی که در پس شان افروخته، تنها تصاویری را بر دیوارغار مشاهده می نمایند. آن ها، سایه ها را می بیند و واقعیت می پندارند. دنیا، دوباره به یک غار افلاطونی بزرگ بدل شده است، آدم ها فقط تصاویر را می بینند. اما این غل و زنجیرها را که بر سر و گردن شان بسته درک نمی نمایند و این شاید خطرناک تراز آن غار افلاطون است. اثبات کردن حقیقت و گذراندن تفاوت واقعیت و مجاز در دنیا امروز کار بسیار دشوارتر است و این شرایط یا استعماری دنیا معاصر است. فیلم معتمدی به لحاظ تذکری که به انسان معاصر می دهد، فیلم با اهمیتی است. اینکه چه طور در این خانه این مرز گم می گردد و آدم ها حقیقت را گم می نمایند.

فیلم سوتفاهم ماجرای یک گروگان گیری است که در بستر طنز و طرح یک رابطه عاشقانه، ابهاماتی را در ذهن مخاطب ایجاد می نماید و در نهایت با گره گشایی به یک موضوع مبتلا به در جامعه مدرن امروز اشاره می نماید.

این فیلم که در جشنواره فجر سال گذشته در پنج رشته کاندیدای سیمرغ بلورین شده بود، هفتمین اثر احمد رضا معتمدی است که با بازی مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز، مهدی فخیم زاده و اکبر عبدی پاییز 96 در یک منزل متروکه در خیابان طالقانیِ تهران فیلمبرداری شد.

پیش از این فیلم دیوانه ای از قفس پرید به کارگردانی احمدرضا معتمدی، سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را دریافت نموده بود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4903

به "محمدرضا اصلانی از یک سوء تفاهم نوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمدرضا اصلانی از یک سوء تفاهم نوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید