معابری که با نابینایان راه نمی آیند

به گزارش بلاگ پو، فرشته بامری - خبرنگار:وقتی سخن از یک پیاده رو به میان می آید، باید به طیف وسیعی از کاربران که شامل نابینایان هم می شود، اندیشید.

معابری که با نابینایان راه نمی آیند

در این میان عرض مناسب پیاده رو با توجه به تراکم جمعیت، شیب طولی و عرضی برای جلوگیری از جمع شدن آب های سطحی و عبور و مرور صحیح، نوع مصالح و آسفالت به کار رفته و فاصله سطح پیاده رو از خیابان هم اهمیت ویژه ای دارد، به طوری که فقر این ویژگی ها نارضایتی شهروندان را رقم می زند. در زاهدان پیاده روهای مختلف طی سال های متمادی تحت حفاری های مختلفی قرار گرفته اند که بعد از حفاری بهسازی نشده اند. با توجه به این که حدود 3 هزار نابینا و کم بینا در شهر زاهدان زندگی می کنند، بی شک این شرایط برای عبور سالمندان، بچه ها و معلولان بسیار سخت است.

  • گلایه شهروندان روشندل

یکی از شهروندان نابینا که در خیابان مولوی حسین بر ساکن است، می گوید: به تازگی شرکت گاز در این خیابان حفاری کرده است. صمد میرشکار می افزاید: هر وقت در گوشه ای از این شهر حفاری صورت می گیرد عبور و مرور شهروندان دچار مشکل می شود. پس از حفاری ها هم شهروندان با گرد و غبار ناشی از حفاری دست و پنحه نرم می کنند. وی ادامه می دهد: علاوه بر این معابر و خیابان های زاهدان فاقد جدول گذاری و آسفالت مناسب هستند.

میرشکار می گوید: در حین راه رفتن در معابر شهر زاهدان ناگهان زیرپایتان خالی می شود و به جلو سر می خورید؛ زیرا معابر شهر همسطح نیستند. یا ناگهان با سطحی ناهمگون و بالاتر روبرو می شوید و مانند یک پله باید از آن بالا بروید. این شرایط علاوه بر افراد عادی برای معلولان، نابینایان و افرادی ه دچار کمردرد و بیماری های اسکلتی هستند نیز دردآورد و سخت است. در برخی معابر هم آسفالت با چاله و حفره های خاکی روبه رو است که نشان دهنده تخریب آسفالت و نیازمند بهسازی است. وی ادامه می دهد: وقتی از خانه بیرون می روم یک نفر را با خود همراه می برم تا از چاله هایی که ناگهان بر سر راهم سبز می شوند، ایمن بمانم یا گرفتار چاله های بدون حفاظ شهر نشوم.

  • بیشترین آسیب پیاده روهای غیراستاندارد به نابینایان

یکی دیگر از شهروندان نابینا هم می گوید: وقتی مصالح و آسفالت به کار رفته در یک خیابان هماهنگ و مشابه نباشد نمی تواند محیطی سالم را برای شهروندان رقم زند که در این میان معلولان و نابینایان بیشترین آسیب را خواهند دید. داوود کردی می افزاید: معابر باید راستا مناسبی برای عبور معلولان، نابینایان، بچه ها و میانسالان باشند. وقتی یک پیاده رو بازسازی شود یا استانداردهای لازم را داشته باشد، سلامت عابران پیاده نیز تامین می شود؛ زیرا از زمین خوردن بچه ها، سالمندان و معلولان که آسیب پذیرترند جلوگیری می شود. وی می گوید: معابر زاهدان برای عبور نابینایان مناسب نیست و افراد نابینا در حین عبور ممکن است ناگهان به یک دکه، ایستگاه اتوبوس یا بساط یک دست فروش برخورد کنند. حفاری های شرکت گاز نیز بر مسائل موجود افزوده است.

  • نهضت آسفالت

معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان در این خصوص به خبرنگاران می گوید: اجرای نهضت آسفالت در سطوح مختلف شهر از پروژه های مستمر شهرداری زاهدان است. مجموعه این اقدامات با هدف زیبایی بصری شهر و تسهیل در عبور و مرور و نیز سلامت شهروندان انجام می شود. برای این اقدامات در بودجه شهرداری اعتبار در نظر گرفته شده است.

جمشید میر می افزاید: شیب بندی مناسب طولی و عرضی معابر باید هنگام آسفالت روکش کنترل و پیش بینی شود. همچنین برای مسطح کردن دریچه های منهول هم باید اقدام شود. وی ادامه می دهد: این مشکل در اجرای خط نابینا در معابر شهر زاهدان از سوی کارشناسان رفع شده و به تمامی شهرداری های مناطق مختلف نیز ابلاغ شده تا حین اجرای پروژه ها، این موضوع را مد نظر قرار دهند. وی می گوید: شهرداران موظف اند در صورتی که خط نابینا در محلی دچار مشکل است با ایجاد شیب ملایم و تغییر عرض این مشکل را حل کنند. هم اکنون خط نابینا در تمامی پروژه های در دست اجرای شهرداری مد نظر واقع شده است.

  • حفاری های شرکت گاز

میر در بخش دیگری از سخنانش ادامه می دهد: یکی از عمده مسائل شهرداری، اجرای حفاری های مختلف از جمله حفاری های گاز است؛ زیرا پس از ترمیم حفاری ها شهروندان حین عبور از نوار حفاری با سطحی ناهموار روبرو می شوند. وی می گوید: انجام روکش و آسفالت باید بعد از اتمام حفاری های گاز انجام شود؛ البته بسیاری از نقاطی که کار حفاری در آن ها به اتمام رسیده در اولویت روکش و آسفالت قرار گرفته اند که طی 2 ماه آینده مناقصه انجام و کار به پیمانکار سپرده می شود. معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان ادامه می دهد: به طور کلی پروژه پیاده روسازی در 5 منطقه شهر زاهدان توسط شهرداری های این مناطق در حال انجام است و این کار از 2 سال قبل مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

میر می گوید: شهرداری مرکزی شهر زاهدان هم چندین پروژه را در دست اجرا دارد و فضای سبز، پیاده روسازی، روکش و آسفالت مورد توجه ویژه قرار گرفته است. معاون امور زیربنایی شهرداری زاهدان می گوید: شهرداری زاهدان در تلاش است تا کار پیاده روسازی و بهسازی را در تمام معابر زاهدان اجرا کند تا شاهد خیابان هایی همسطح باشیم و عبور و مرور در آن ها تسهیل یابد. میر می افزاید: در مجموع 2 میلیون متر مربع مکعب آسفالت و روکش آسفالت در شهر زاهدان انجام می شود و این حجم از کار به 100میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. با اتمام کار حفاری برنامه ترمیم، اصلاح و روکش معابر و خیابان ها در شهر زاهدان شروع می شود و طبق زمانبندی تعیین به اتمام می رسد.

  • زیرسازی و روکش آسفالت خیابان امام خمینی(ره)

معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان می گوید: یکی از مسائلی که در شهر زاهدان با آن روبه رو هستیم، زیرسازی های نامناسب است. به طوری که پس از ترمیم و روکش و آسفالت باز هم خیابان از نظر استانداردها دچار مشکل است؛ در این راستا از روش تثبیت استفاده کرده ایم و خیابان امام خمینی(ره) برای شروع این روش انتخاب شده است. این اقدام در اواخر مردادماه شروع شده است که طی آن، کار زیرسازی و روکش آسفالت خیابان امام خمینی(ره) در یک لاین انجام شد و لاین بعدی نیز در حال انجام است. جمشید میر می افزاید: عرض کم بلوارها هم سبب افزایش ترافیک جمعیت و خودرو می شود. از این رو بلوار دانش که به طور معمول روزانه میزبان ترافیک سنگین بود با تعریض و جمع آوری نخاله ها پیاده رو و سواره روسازی شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت تا عبور و مروری ایمن داشته باشند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12045

به "معابری که با نابینایان راه نمی آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معابری که با نابینایان راه نمی آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید