معصومه نصری: قلمزنی آرامش روح و وران من است ، در نوروز، به یکدیگر صنایع دستی هدیه بدهیم

به گزارش بلاگ پو، معصومه نصری کارآفرین نمونه استان مرکزی و جزو 13 چهره برتر اراک قلمزنی را هنری هفت هزار ساله می داند و آن را رفیق تمام سختی هایش می خواند.

معصومه نصری: قلمزنی آرامش روح و وران من است ، در نوروز، به یکدیگر صنایع دستی هدیه بدهیم

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، این بانوی هنرمند که سال ها است از بیماری رنج می برد با پشتکار و و کوشش خود توانسته است کارهای زیبای هنری خلق کند.

خانم نصری در رشته قلمزنی فعالیت می نماید و در این رشته توانسته است بسیار پیروز باشد و به الگویی برای بسیاری از افراد تبدیل شده است.

آنچه در ادامه می آید، گفت و گوی این بانوی هنرمند و کارآفرین در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی (عیدانه) است.

از چه زمانی وارد این رشته شدید و امروز به چه جایگاهی رسیده اید؟

من کارآفرین نمونه استان مرکزی و جزو 13 چهره برتر اراک هستم. 15 سال است که در رشته قلمزنی فعالیت می کنم، این رشته منبع اصلی درآمد بنده است، هزینه های سنگین درمان، اجاره خانه و دیگر هزینه های زندگی را از این راه تامین می کنم

به علاقمندان این رشته آموزش می دهم، 20نفر از هنرجویانم در این حوزه فعال هستند و درکنار من مشغولند، سالهاست که در نمایشگاه های مختلف در این حوزه شرکت میکنم تا بتوانم علاوه بر نمایش این هنر جذاب، زندگیم را بگذرانم.

اشاره کردید که بیمار هستید، آیا این بیماری باعث ایجاد مانع ادامه کار شما نشد؟

یک ماه بعد از فعالیتم در رشته قلمزنی به ام اس مبتلا شدم، برخی ها فکر میکردند که من بخاطر فعالیت در این رشته به این بیماری مبتلا شدم، تعادل سمت راست بدنم را به مل از دست داده بودم، بینایی چشم راستم را از دست داده بودم، با تکیه بر لطف خدا و اراده سعی کردم به بیماری غلبه کنم، دوباره فعالیت قلمزنی را ادامه دادم، با اینکه قلمزنی کاری سخت و سنگین و شاید حتی مردانه باشد اما تصمیم گرفتم آنرا به خاتمه برسانم، به جایی رسیدم که می گفتم اگر روزی این رشته را از من بگیرند بیمار خواهم شد.

آیا فعالیت در این رشته جوابگوی هزینه های درمانی شما بوده است؟

به تبع بیماری ام اس 9 سال آمپول آلمانی استفاده می کردم، بخاطر مصرف داروهای مختلف دچار توده کبدی شدم، پلاکت خونم پایین آمده، متاسفانه در ماه جاری بدلیل رکود اقتصادی قادر به تهیه آمپول خود نبودم و اگر این شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند امکان دارد که حتی فروردین هم از تهیه آمپولم عاجز باشم.

چه انتظاری از مسئولان حوزه صنایع دستی دارید؟

من از ارگانها تقاضای حمایت دارم، نه به معنای حمایت اقتصادی، اصلا، تقاضای من از ارگانهای دولتی این است که از فعالان صنایع دستی بخصوص فعالان بیمار یا کم توان حمایت نمایند، کاش می شد بجای هدایای متفرقه که عادتا در ایام عید رد و بدل می گردد از صنایع دستی استفاده می شد تا علاوه بر معرفی هنر این سرزمین زندگی فعالان این حوزه هم روال طبیعی خود را طی کند.

قلم زنی سختترین فلزات را به زیباترین اشکال تبدیل میکند، این امر تا چه حد تجربی و یا مبتنی بر آموزش های علمی و آکادمیک است؟

قلمزنی هم تجربی ست و هم مبتنی بر آموزه های آکادمیک. قلمزنی رشته ای است که با کمترین امکانات بالاترین بهره وری را دارد. یک سرویس قلم و چکش و یک سینی مایحتاج یک قلمزن است تا بتواند از فلز یک حجم هنری خلق کند.

یک محصول ممتاز قلم زنی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

آثار قلمزنی درجه یک با تعداد بسیاری قلم و چکش پرداخته و فراوری می گردد اما آثار درجه چندم عادتا با دستگاههای پرس ساخته می گردد و با نگاه مختصری می توان این را تشخیص داد.

شرایط فعلی هنرمندان این رشته چگونه است و چه چالش هایی دارند؟

شرایط فعلی شرایط خوبی برای هنرمندان نیست چون هنرمندان جزء اقشار پائین دست می باشند و بزرگترین دغدغه شان امرار معاش است.

بزرگترین مشکل هنرمندان این عرصه فروش آثار است، متاسفانه زحمات زیادی برای فراوری یک اثر کشیده می گردد و خستگیهای بسیاری دارد، و این خستگیها با عدم فروش به موقع و مناسب به تن هنرمند می ماند.

اگر بخواهید به عنوان سخن آخر قلمزنی را توصیف کنید چه می گویید؟

قلمزنی هنری ست هفت هزار ساله که با تمام سختی هایش رفیق من است، این رشته ناجی من از این بیماری بوده و هست، هم آرامبخش روح و روان من است و هم باعث امرار معاش.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11334

به "معصومه نصری: قلمزنی آرامش روح و وران من است ، در نوروز، به یکدیگر صنایع دستی هدیه بدهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معصومه نصری: قلمزنی آرامش روح و وران من است ، در نوروز، به یکدیگر صنایع دستی هدیه بدهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید