ملاک رشد اقتصادی، نباید گول زننده باشد

به گزارش بلاگ پو، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری، روز پنجشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم نوید رشد اقتصادی مثبت در بهار 1400 را داد.

ملاک رشد اقتصادی، نباید گول زننده باشد

به گزارش خبرنگاران، وی گفته است: در اوج فشار های جنگ اقتصادی که شاید هیچ کشوری در جهان شاهد آن نبوده، ما شاهد شوک بی سابقه کرونا نیز شدیم که اقتصاد های بزرگ جهان را با چالش جدی و رتبه های منفی روبرو کرد، اما فعالیت های اقتصادی در کشور با تلاش فراوان دنبال شد و ما حتی در تابستان رشد تولید ناخالص ملی را نیز تجربه کردیم.

او اضافه کرده است: این یعنی پیروزی و تحقق جهش تولید البته به صورت نسبی، یعنی وقتی کشور هایی که چنین فشار جنگ اقتصادی و تحریم نداشتند با رتبه های منفی روبرو شدند ما توانستیم شاهد رشد تولید ناخالص ملی باشیم.

وی بیان نمود: امیدواریم این راستا دنبال گردد و در بهار سال بعد بتوانیم آثار منفی ناشی از شرایط به وجود آمده را جبران و ادامه سال بعد را با رشد مثبت دنبال کنیم که این اقدام بسیار مثبتی است.

وی ادامه داد: اثر مثبت این موفقیت تنها در اقتصاد نمایان نیست بلکه در سیاست هم نشان خواهیم داد عوارض ناشی از تحریم را متوقف ساختیم.

اما رشد اقتصادی در بهار 1400 چه پیش شرط هایی لازم دارد و آیا شدنی است؟

رشد اقتصادی مثبت در بهار 1400، دور از ذهن نیست

هادی حق شناس اقتصاددان در مصاحبه با خبرنگاران در این باره گفت: این که از رشد اقتصادی در بهار 1400 سخن بگوییم یک نوع پیش گویی است، الان ما هنوز وارد فصل زمستان نشدیم و سخن گفتن از رشد اقتصادی مثبت نه در فصل آینده بلکه در دو فصل بعد سخت است و، اما و اگر هایی دارد. یکی از این پیش شرط ها این است که سال پرآب و پربارانی داشته باشیم تا بخش کشاورزی ما بتواند بر رشد اقتصادی اثرگذار باشد. دوم این که واکسن کرونا امسال در اختیار همه قرار بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، در سال آینده بخش خدمات که حمل ونقل، گردشگری، هتل و رستوران اجزای مهم آن است می تواند بر نرخ رشد اقتصادی اثرگذار باشد. سوم، اگر تا انتها امسال، برجام به یک سرانجامی برسد و حکومت منتخب در آمریکا به برجام برگردد تا سال آینده صادرات نفت مان به روال عادی برگردد این هم بر نرخ رشد اقتصادی مؤثر است.

وی اضافه کرد: اگر روال بخش گردشگری ما عادی بگردد و ما سال پرآبی هم داشته باشیم و بخش کشاورزی، تقویت گردد به طور طبیعی و بی شک در بهار آینده رشد اقتصادی ما مثبت می گردد. رشد اقتصادی برمی گردد به سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی. در بخش کشاورزی آب، در بخش خدمات موضوع واکسن کرونا و در بخش نفت موضوع عادی سازی شرایط و صادرات واردات ما تاثیرگذار است. اگر این سه اتفاق بیفتد یقیناً رشد اقتصادی بالایی را در بهار تجربه خواهیم کرد. درغیراین صورت، باید ببینیم چه اتفاقی می افتد، اما اگر این سه تا با هم اتفاق بیفتد با رشد اقتصادی بالایی روبرو خواهیم شد.

حق شناس بیان نمود: در حال حاضر، عوارض کرونا و تحریم ها به حداقل ممکن رسیده است. ما بهار سال آینده را با بهار امسال مقایسه می کنیم. بهار سال آینده را با بهار چهار سال قبل مقایسه نمی کنیم. این ها نسبی است. عوارض دو تکانه کرونا و تحریم به حداقل ممکن رسیده است بنابراین رشد اقتصادی مثبت در بهار 1400، دور از ذهن نیست، ولی اگر آن سه تا اتفاق بیفتد رشد اقتصادی با یک عدد بزرگ خواهیم داشت.

ملاک رشد اقتصادی، نباید گول زننده باشد

حسین محمودی اصل نیز در مصاحبه با خبرنگاران دراین باره بیان نمود: حل بخشی از مسائل اقتصادی ما به لغو تحریم ها و فروش نفت بستگی دارد. فروش نفت، یک رشد 12 درصدی برای یک سال می تواند در پی داشته باشد. اگر این اتفاق اواخر امسال بیفتد برای دو سال تقسیم می گردد و ما یک رشد مثلاً 6 درصدی سالیانه در طی دو سال می توانیم داشته باشیم. اما به جز این، هم رشد اقتصادی هم خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: این رشد اقتصادی مربوط به این نیست که اوضاع ما خیلی خوب می گردد. مربوط به این است که اوضاع ما خیلی خیلی دیگر بد نمی گردد. چون به اندازه کافی بد شده است. به این مفهوم که فرض کنید صادرات ما مثلاً به خاطر کرونا 30 درصد افت کرده و به خاطر تحریم هم بین 20 تا 30 درصد افت کرده است. به قدری رشد تولید ناخالص داخلی ما نسبت به سالیان گذشته پایین آمده که با برطرف شدن کرونا، افزایش در رشد تولید ناخالص داخلی از محل افزایش صادرات و بازگشایی فعالیت های مربوط به کسب و کار های مختلف رخ خواهد داد. بنابراین، این رشد اگر نسبت به ایامی که ما درگیر کرونا بودیم مقایسه گردد این به ما یک افزایشی نشان خواهد داد، اما اگر بخواهیم نسبت به قبل از کرونا، مقایسه بکنیم باید یک معیار مقایسه ای داشته باشیم. اگر قبل از کرونا را بررسی کنیم یک موضوع است و بعد از کرونا یک موضوع دیگر. اگر این دو را باهم مقایسه کنیم قطعاً رشد اقتصادی ما به میزانی نخواهد بود که ما به اقتصاد و به تولید ناخالص داخلی قبل از کرونا برسیم.

او اعلام کرد: اگر قرار است چیزی را مقایسه بکنیم و دلمان به رشد اقتصادی خوش باشد باید رسیدن به میزان تولید ناخالص داخلی قبل از تحریم ها ملاک باشد. آن وقت می توانیم بگوییم که مدیران ما توانستند تحریم ها را مدیریت بکنند و از طریق فعالیت های جایگزین در عمل آن ها را بی اثر کنند تا ما به افزایش تولید ناخالص داخلی در حد قبل از تحریم رسیدیم.

وی اضافه کرد: ملاک رشد اقتصادی، نباید گول زننده باشد. با برطرف شدن کرونا ممکن است افت در تولید ناخالص داخلی و صادرات ما جبران بگردد. اما این به دلیل خوب فعالیت کردن اقتصادمان نیست. این یک برگشت به حالت قبل است؛ بنابراین رشد به آن مفهوم نخواهیم داشت. به عبارت دیگر، رشد اقتصادی به مفهوم واقعی نخواهیم داشت و کماکان از دوران قبل از کرونا و تحریم عقب تر خواهیم بود.

محمودی اصل تأکید کرد: اگر دولت اقدام خاصی هم انجام ندهد به خاطر امید به رونق اقتصاد آن هم به دلیل کشف واکسن کرونا، این اتفاقات خواهد افتاد. اما ما دنبال رشد اقتصادی هستیم که در آن نظام مدیریتی ما دخیل باشد. این که در حالت عادی بهرحال یک اتفاقاتی بیفتد نمی تواند ملاک رشد اقتصادی باشد و ما بگوییم که در اثر تلاش های مختلف مسئولین اتفاقی افتاده است؛ نه! اگر رشد ناشی از نظام مدیریتی ما باشد قابل افتخار است وگرنه بقیه در فرایند طبیعی اتفاق می افتد. مثل این که بگویید من یک بچه را بزرگ کردم، اما همه بچه ها به طور طبیعی، بزرگ می شوند نقش شما به این برمی گردد که چطور این بچه را تربیت کنید و چه قدر بر زندگی او تاثیرگذار باشید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: فرارو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 39814

به "ملاک رشد اقتصادی، نباید گول زننده باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاک رشد اقتصادی، نباید گول زننده باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید