نگاهی کوتاه به زندگی سیاسی بوتفلیقه

به گزارش بلاگ پو، تلویزیون الجزایر بیان کرد که رئیس مجلس این کشور سِمت سرپرست ریاست جمهوری را بر عهده خواهد گرفت.

نگاهی کوتاه به زندگی سیاسی بوتفلیقه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور کنونی الجزایر دوم مارس 1937 میلادی (11 اسفند 1315 شمسی) به دنیا آمد، وی در سال 1956 میلادی برای مبارزه با استعمارگران فرانسوی به ارتش آزادی بخش الجزایر پیوست.

بوتفلیقه پس از استقلال الجزایر در سال 1962 برای مدت کوتاهی به عنوان وزیر ورزش در دوره حکومت احمد بن بلا انتخاب شد. زمانی که تنها 26 سال داشت، در پی ترور محمد خمیستی در مقابل شورای ملی (مجلس) در 11 آوریل 1963، جانشین وی در وزارت خارجه شد و 16 سال در وزارت خارجه باقی ماند تا اینکه تصمیم گرفت در سال 1981 میلادی پس از آنکه با انزوا و اتهام فساد بعد از مرگ بومدین که آن موقع نامزد جانشینی وی برای ریاست جمهوری بود، از فعالیت های سیاسی کناره گیری کند.

وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1999 با کسب بیش از 90 در صد آرای مردم بر کرسی ریاست تکیه زد، وی در انتخابات 2004 و 2009 هم برای بار دوم و سوم پس از تعدیل قانون اساسی که شرط دو دوره ریاست جمهوری را لغو کرد، به کاخ المرادیه راه یافت. بوتفلیقه بیست و نهم فروردین ماه 94 ه.ش با کسب حداکثر آرا برای چهارمین دور متوالی رئیس جمهور این کشور شد.

بوتفلیقه طی دوران حکومت خود با بحران های سیاسی متعددی روبه رو بود که به لطف پول های نفتی و ذکاوت و تجربه دیپلماتیک خود به سلامت از آنها عبور کرد.

رئیس جمهور الجزایر رکورد ریاست جمهوری را در در مقایسه با هواری بومدین که 13 سال در حکومت بود (1965 تا 1978) شکسته است به گونه ای که چهار دوره متوالی ریاست جمهوری را بر عهده داشته است.

مدت هاست بوتفلیقه در مجامع عمومی حضور ندارد و از ایراد سخنرانی رسمی خودداری می نماید. آخرین دیداری که رئیس جمهور الجزایر با یک مقام بلندپایه خارجی انجام داد، مربوط می گردد به سپتامبر 2018 که با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان دیدار کرد.

بوتفلیقه بیست و یکم بهمن ماه گذشته در پیامی خطاب به مردم این کشور نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را بیان کرد. وی گفت که بعد از پیروزی در انتخابات آینده خواستار برگزاری کنگره ای ملی برای اصلاح قانون اساسی و فراهم کردن زمینه توافق سیاسی، مالی و اجتماعی در این کشور خواهد شد.

همزمان با تصمیم بوتفلیقه برای نامزدی برای پنجمین دوره ریاست جمهوری خود تظاهرات های گسترده در این کشور شروع شد که تا امروز نیز ادامه دارد. گرچه بوتفلیقه از نامزدی در انتخابات منصرف شد و بیان کرد که حکومت را به رئیس جمهور منتخب مردم واگذار می نماید اما این تظاهرات ها همچنان ادامه دارد و مردم خواستار کناره گیری فوری او هستند.

تظاهرات ها در الجزایر در حالی ادامه دارد که بوتفلیقه خطاب به شهروندان این کشور گفته بود : کنفرانس ملی با مشارکت همه گروه ها در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد و مردم به وسیله همه پرسی درباره اصلاح قانون اساسی نظر خود را اعلام می نمایند.کنفرانس ملی تصمیمات سرنوشت سازی اتخاذ خواهد نمود که این تصمیمات نقطه عطفی در کشور خواهد بود.

این در حالی است که رمطان لعمامره وزیر خارجه الجزایر یکم فروردین ماه گفت که بوتفلیقه بعد از برگزاری کنفرانس ملی و تصویب قانون اساسی جدید، قدرت را به رئیس جمهور منتخب واگذار می نماید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 5728

به "نگاهی کوتاه به زندگی سیاسی بوتفلیقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی کوتاه به زندگی سیاسی بوتفلیقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید