هنر مفهومی ریشه در خاک و فرهنگ دارد، مهاجرت باعث رشد نمی گردد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، در سالروز درگذشت علی اصغر معصومی نقاش نوگرای ایرانی، بهرام دبیری هنرمند نقاش گفت: دهه های 30 و 40 دهه های مهمی به خصوص درباره شعر هستند. در اوج دهه 40 و حتی دو سه سال نخست دهه پنجاه، شعر آوانگارد تفکر فرهنگی، هنری و حتی به یک معنا انقلابی ایران است. در همان دوره جریانی هم در نقاشی با مارکو گریگوریان، هانیبال الخاص، بهمن محصص و کسان دیگر شروع شد. در بخش گرافیک هم مرتضی ممیز و تنی دیگر جریان ساز بودند.

هنر مفهومی ریشه در خاک و فرهنگ دارد، مهاجرت باعث رشد نمی گردد

وی اضافه نمود: در هر جریانی یک دوره اوج وجود دارد که پس از مدتی دوام آن کمتر می گردد. این اتفاق در همه جای جهان می افتد و معجونی از شرایط اجتماعی، سیاسی و حتی بین المللی جریانات را می سازند بنابراین افول جریانات یک امر طبیعی است. من واقعا بعد از گونترگراس صدای مهمی در ادبیات آلمان نشنیدم. جریان ها و دوران ها عوض می گردد. شعر که برای مدت زیادی آوانگارد روشنفکر ایرانی بوده است، از دهه پنجاه جایش را به هنرهای تجسمی می دهد. سینما، عکس، مجسمه و نقاشی جای شعر را می گیرد.

دبیری توضیح داد: من شخصا با آقای معصومی ملاقات و آشنایی نزدیکی نداشتم. آنها به گرایشی تعلق داشتند که به سوی گرافیک می رفت و نمونه های خوب و درخشانی در جریانشان ظهور کرد. جریان آنها مکتبی به نام سقاخانه را پایه گذارد. جریان سقاخانه، تلاشی برای یک ذهن ایرانی بود که هنرمند را مدرن می خواهد. هنرمند مورد توجه این مکتب، از سویی مدرن است و از سویی تاثیر کمتری از غرب و اروپا پذیرفته است پس سراغ نشانه گذاری از فرهنگی ایرانی و اسلامی می رود. از نظر من این جریان چندان پیروز هم نبود. این نشانه ها در کار علی اصغر معصومی هم رایج بود. ما بیرون از این جریان بودیم.

این هنرمند نقاش یادآور شد: در 100 سال گذشته تجربه کردیم که مهاجرت هنرمندان باعث رشد آنها نمی گردد و فرقی هم ندارد که کدام رشته هنری باشد. آنچه تعیین است، این است که هرگاه ایرانیان به عنوان عالم، دانشمند، پزشک و بازرگان از ایران مهاجرت نموده اند، در عالی ترین شکل ممکن پیروز شده اند اما من حتی یک هنرمند را نمی شناسم که مهاجرت نموده و پس از آن یک سانت رشد نموده باشد. هنرمند پس از مهاجرت نابود می گردد. هنر مفهومی مربوط به خاک، ریشه و فرهنگ است. هنرمندی که مخاطبانش را از دست بدهد، رشد نمی نماید.

وی در خاتمه صحبت هایش بیان نمود: آنهایی که هوشیار بودند علی رغم دشواری ها ماندند مانند عباس کیارستمی و احمد شاملو. در خصوص بسیاری از هنرمندان ایران از جمله آقای معصومی نیز این رخ داد. هنرمند وقتی به یک زمین، زبان و فرهنگ متفاوت مهاجرت می نماید، امکان رشد و بقا را از دست می دهد به ویژه وقتی این مهاجرت از ایران به کشورهای اروپایی با تفاوت فرهنگی زیاد باشد.

علی اصغر معصومی نقاشی است با پنج دهه حضور در عرصه هنر معاصر از نسل نقاش های نوگرای ایرانی است و وامدار جنبشی که برای به وجود آوردن هنری ملی ایران در دهه چهل پا گرفته بود. او در سال 1312 در شهر کنگاور استان کرمانشاه به جهان آمد. معصومی در نوجوانی به تهران سفر کرد و در سال 1334 از هنرستان نقاشی کمال الملک فارغ التحصیل شد، در حالی که چهارسال نزد استادانی چون حسین شیخ، محمود اولیا و رفیع حالتی به تحصیل پرداخت اما آنجا دریافت که نقاشی از طبیعت و طبیعی سازی چنان که شیوه رایج نقاشان پیرو کمال الملک بود چندان او را به خود جذب نمی نماید. وی سپس در هنرستان هنرهای تزئینی ایران ادامه تحصیل داد.

علی اصغر معصومی اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری هنر جدید در سال 1343 برپا کرد. حضور در حیطه فعالیت های مربوط به گرافیک، او را به جمع زیادی از حاضران و فعالان عرصه گرافیک آشنا کرد. این آشنایی ها بعد از مدتی به همکاری نزدیکی تری منجر شد. معصومی در سال 1346 در یک کار گروهی بزرگ با دیگر هنرمندان این حوزه برای انتشار کتاب شاهنامه فردوسی به عنوان تصویرساز مشارکت کرد. فعالیت در عرصه کارهای گرافیک باعث شد تا دومین نمایش انفرادی آثار وی، دوازده سال بعد، ابتدا در گالری سیحون و سپس در نگارخانه تهران اتفاق بیفتد.

او در ادامه کارش علاوه بر همکاری در تصویرسازی کتاب های درسی و همکاری با انتشارات فرانکلین، از جمله 250 طرح سیاه وسفید برای شاهنامه ای کشید که با تصحیح محمد جعفر محجوب، خوشنویسی جواد شریفی، صفحه آرایی محمد احصایی و تصویرسازی رنگی محمد بهرامی در سال 1350 منتشر شد. علی اصغر معصومی آثارش را به پنج دوره تقسیم نموده است: دوره بازنمودکیفیات شاعرانه طبیعت، دوره صفویه، دوره قاجاریه، دوره مرغ و گل، و دوره ترکیبی.

علی اصغر معصومی یکی پیشگامان هنر معاصر ایران بود که بعد از انقلاب، ابتدا در سال 1362 به اسپانیا رفت و سپس همراه خانواده به کانادا مهاجرت کرد. این نقاش نوگرای ایرانی در سن 82 سالگی، 4 بهمن 94 در مونترال در یک بیمارستان بر اثر ابتلا به سرطان خون درگذشت.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4179

به "هنر مفهومی ریشه در خاک و فرهنگ دارد، مهاجرت باعث رشد نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر مفهومی ریشه در خاک و فرهنگ دارد، مهاجرت باعث رشد نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید