چگونه از سوژه های متحرک عکس های جذاب بگیریم؟

به گزارش بلاگ پو، عکاسی حرفه ای از سوژه های متحرک مانند سگی که در حال دویدن است یا بچه هایی که ورزش می نمایند، کار چندان ساده ای نیست. افراد زیادی هنگام عکاسی از این نوع سوژه ها با عکس های تار و نه چندان جذاب روبرو می شوند. به همین خاطر در این مطلب به نکات و ترفندهای مربوط به عکاسی از سوژه های متحرک می پردازیم. باید خاطرنشان کنیم بسیاری از این نکات و ترفندها را علاوه بر دوربین های حرفه ای، برای دوربین های گوشی های هوشمند هم می توان استفاده کرد.

چگونه از سوژه های متحرک عکس های جذاب بگیریم؟

نور، دوربین، حرکت

زمانی که عکاسی می کنید، دوربین شما نور بازتاب شده از تمام بخش های صحنه روبروی شما را ثبت می نماید. برای دریافت یک عکس مبتنی بر نوردهی مناسب، باید نور کافی راهی سنسور دوربین گردد. زمانی که می خواهید از یک سوژه متحرک عکس بگیرید، فرایند عکس برداری باید در زمان بسیار کوتاهی انجام گردد. اگر این فرایند از یک حدی طولانی تر گردد، عکس موردنظر مات خواهد شد. به همین خاطر در محیط های کم نور و هنگام شب احتمال مات شدن عکس ها افزایش می یابد زیرا نور کمتری راهی سنسور دوربین می گردد.

در رابطه با ثبت عکس های جذاب از سوژه های متحرک، وجود نور کافی در منطقه بیشترین اهمیت را دارد. این یعنی برای عکاسی از سوژه های متحرک توصیه می کنیم که در محیط های بیرونی در طول روز چنین کاری را انجام دهید. البته امکان ثبت عکس های اکشن در شب یا داخل خانه هم وجود دارد اما اگر کیفیت عکس ها اهمیت زیادی برای شما دارد، برای این کار به تجهیزات خاصی مانند فلش های حرفه ای احتیاج دارید. به همین خاطر اگر تازه کار هستید یا نمی خواهید هزینه زیادی متحمل شوید، بهتر است این نوع عکس ها را در طول روز در محیط های بیرونی ثبت کنید.

همه چیز درباره تنظیمات دوربین

در رابطه با تنظیمات دوربین با سه بخش اصلی سروکار داریم: سرعت شاتر، دیافراگم و ISO. اگرچه هر سه مورد اهمیت زیادی دارند، اما برای عکاسی از سوژه های متحرک اهمیت سرعت شاتر از دیگر تنظیمات بیشتر است.

سرعت شاتر به زبان بسیار ساده سرعت فرایند ثبت عکس را مشخص می نماید. اگر سرعت شاتر یک دهم ثانیه باشد، سنسور دوربین هم اتفاقات اجرا شده در همین یک دهم ثانیه را ثبت می نماید. این یعنی اگر چیزی به سرعت حرکت کند، در عکس شما مات به نظر می رسد. از طرف دیگر، اگر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه باشد، عکس موردنظر با سرعت بسیار بیشتری ثبت می گردد. به همین خاطر سوژه موردنظر هرچقدر هم سریع باشد، به احتمال زیاد با کیفیت و شفافیت مناسبی ثبت خواهد شد.

با استفاده از دوربین های حرفه ای به راحتی می توانید سرعت شاتر، دیافراگم و ISO را تغییر دهید. این یعنی با بهره گیری از دیافراگم باز و ISO بالا قادر به بهره گیری از سرعت شاتر بالایی خواهید بود تا تمام سوژه های پرسرعت با کیفیت بالایی ثبت شوند.

اما در رابطه با دوربین گوشی های هوشمند باید بگوییم که غیر از چند مورد استثناء، دیافراگم این دوربین ها ثابت است و سرعت شاتر و ISO هم به صورت اتوماتیک توسط اپلیکیشن دوربین تنظیم می گردد. اگر می خواهید این دو مورد را به صورت دستی تنظیم کنید، یا باید از اپلیکیشن های دیگری استفاده کنید یا در صورت پشتیبانی اپلیکیشن اصلی از این مشخصه، در بخشی از تنظیمات آن می توانید سرعت شاتر و ISO را با توجه به نظر خود تغییر دهید.

چگونگی فوکوس بر روی سوژه های متحرک

در کنار اهمیت سرعت شاتر، نباید اهمیت فوکوس را از قلم بیندازیم. عمق میدان یک موضوع نسبتاً پیچیده در حوزه عکاسی محسوب می گردد. زمانی که شما یک عکس را ثبت می کنید، لنز به نوعی نور را دستکاری می نماید تا فقط بخشی از عکس در فوکوس قرار بگیرد و کاملا شفاف به نظر برسد. اما اینکه این بخش شفاف چقدر عظیم است به نوع دوربین، فاصله کانونی لنز و دیافراگم و عوامل دیگر بستگی دارد.

اگر از دوربین حرفه ای استفاده می کنید، بهتر است دیافراگم را به اندازه کافی باز بگذارید تا در کنار شاتر سریع، ناحیه قرار گرفته در فوکوس کوچک تر گردد. البته چنین کاری ثبت عکس های جذاب از سوژه های متحرک را کمی چالش برانگیز می نماید ولی در ادامه به دو نکته مهم مربوط به این موضوع می پردازیم:

  • از فوکوس اتوماتیک برای دنبال کردن سوژه خود حین حرکت آن استفاده کنید.
  • اگر می دانید که سوژه قرار است در بخش خاصی از منظره حضور پیدا کند، با استفاده از فوکوس دستی می توانید آماده ثبت سوژه موردنظر در منطقه پیش بینی شده شوید.

اگر از فوکوس اتوماتیک استفاده می کنید، باید تمام تنظیمات مهم آن را یاد بگیرید زیرا اگر مراقب نباشد، این سیستم برخلاف میل شما بر روی بخش های دیگری از منظره فوکوس خواهد نمود.

یکی از جنبه های منفی دوربین موبایل، پایین بودن عمق میدان آن ها است که البته در زمینه عکاسی از سوژه های متحرک این یک نکته مثبت محسوب می گردد. اگر گوشی شما دارای دوربین مناسبی باشد، حین عکاسی اکشن تقریبا تمام بخش های منظره در فوکوس خواهد بود و این یعنی در صورتی که دوربین گوشی سرعت شاتر بالایی داشته باشد، قادر به ثبت عکس های جذاب از سوژه های متحرک خواهید بود.

مزایای قابلیت عکاسی پیاپی

یکی از مهم ترین المان های ثبت عکس های اکشن جذاب، بحث شانس است. برای هر عکس ورزشی جذابی که در جلد مجلات یا سایت های مختلف می بینید، عکاس موردنظر صدها و حتی هزاران عکس بد را ثبت نموده است. به همین خاطر به منظور ثبت عکس های جذاب از سوژه های متحرک، باید میزان شانس خود را تا حد ممکن افزایش بدهید.

راحت ترین راه برای انجام چنین کاری، دریافت عکس های پشت سر هم است. این یعنی فقط باید انگشت را بر روی دکمه شاتر نگه دارید تا دوربین پشت سر هم عکس های متعددی را ثبت کند. بعضی از گوشی های قدرتمند از قابلیت عکاسی پیاپی یا Burst Mode بهره می برند. در این گوشی ها هم کافی است دکمه شاتر را نگه دارید تا چندین عکس پشت سر هم ثبت شوند.

در دوربین های حرفه ای، بافر مربوط به عکس به سرعت پر می گردد و بنابراین فقط چند ثانیه می توانید از حداکثر سرعت ثبت عکس های پشت سر هم استفاده کنید و بعد از آن سرعت ثبت عکس ها کاهش پیدا می نماید. اگر هم به هر دلیلی عکس موردنظر را از دست دادید، بهتر است دوباره اقدام کنید. به عنوان مثال در مسابقات ورزشی معمولا چندین سوژه جذاب به وجود می آید که حتی اگر تعدادی از آن ها را از دست بدهید، باز هم برای ثبت عکس های خیره نماینده فرصت خواهید داشت.

دیگر نکات و ترفندها

مانند بسیاری از کارهای مختلف، تمرین در این زمینه هم اهمیت زیادی دارد. از نظر ترکیب بندی، بهتر است به جای اینکه سوژه را در لبه های عکس قرار دهید، آن را به مرکز کادر بیاورید. این یعنی قبل از عکاسی از سوژه، برای کادربندی آن باید تا حدی برنامه ریزی کنید. همچنین بهتر است سوژه را با دوربین ردیابی کنید و حرکت دهید.

اینکه از چه لنزی استفاده می کنید، تاثیر زیادی بر کیفیت عکس می گذارد. لنزهای تله می توانند عکس های دراماتیک تری ثبت نمایند اما باید از سرعت شاتر بیشتری استفاده کنید و با این کار فوکوس دقیق سخت تر می گردد.

نحوه حرکت سوژه هم بر شرایط عکاسی تأثیر می گذارد. اگر این سوژه ها در یک خط مستقیم در میان تصویر حرکت نمایند، پیش بینی صندلی آن ها برای عکاسی بسیار ساده تر می گردد. اما اگر حرکت آن ها نامنظم باشد، برای ثبت عکس های جذاب در بیشتر موارد چاره ای جز استفاده از حالت عکاسی پیاپی و امیدواری ندارید.

منبع: How To Geek

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 48180

به "چگونه از سوژه های متحرک عکس های جذاب بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از سوژه های متحرک عکس های جذاب بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید