گزارش یورونیوز از حرکت قطار تهران &ndash آنکارا ، جزئیات سفر و راستا حرکت ؛ تهرانی ها چطور ریلی به آنکارا می رسند

به گزارش بلاگ پو، قطار تهران - آنکارا پس از چهار سال توقف بالاخره حرکت خود را دوباره شروع کرد تا مسافران ایرانی بتوانند سفر ریلی به پایتخت ترکیه داشته باشند. راه اندازی این قطار در یورونیوز نیز بازتاب داشته است.

گزارش یورونیوز از حرکت قطار تهران &ndash آنکارا ، جزئیات سفر و راستا حرکت ؛ تهرانی ها چطور ریلی به آنکارا می رسند

خبرنگاران: یورونیوز نوشت: قطار تهران - آنکارا پس از چهار سال توقف دوباره راه اندازی شد و 188 مسافر این جهت روز شنبه 10 اوت (19 مرداد) به آنکارا رسیدند. با این حال جاهد تورهان وزیر حمل ونقل و زیرساخت ترکیه گفت که این خط به طور رسمی از تاریخ 14 اوت (23 مرداد) شروع به کار می نماید.

انفجار مین در جهت حرکت یکی از قطارهای جهت تهران- آنکارا در مرداد ماه سال 1394 باعث لغو حرکت قطارهای این جهت شد. ترکیه این حمله را به گروه پ.کا.کا نسبت می دهد. در این حادثه به کسی آسیبی وارد نشد.

یک ماه پس از این حادثه شرکت رجا با صدور اطلاعیه ای اعلام نموده بود که حرکت قطارهای بین المللی ایران به سوی ترکیه و بالعکس به دلیل بازسازی خطوط ریلی در کشور همسایه (ترکیه) تا اطلاع ثانوی متوقف است؛ وقفی که چهار سال به طول کشید.

نخستین قطار این جهت روز 16 مرداد 1398، تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد. وزیر حمل و نقل ترکیه درباره جزییات این جهت به آناتولی گفت: این سفرها یک روز در هفته انجام خواهد شد و مدت آن 57 ساعت خواهد بود. سفرهای وان-تبریز نیز پس از سه سال وقفه دوباره شروع شد.

طبق گفته مقام های ترکیه، پنج واگن از این قطار به شرکت رجای ایران و پنج واگن دیگر آن نیز به شرکت سهامی عام خطوط ریلی ترکیه تعلق دارد.

جهت حرکت چگونه است؟

این قطار علاوه بر تهران از ایستگاه تبریز نیز مسافرگیری می نماید و سپس به سمت ایستگاه مرزی رازی حرکت می نماید، مسافران در ایستگاه رازی از قطار پیاده شده و تشریفات گمرک و گذرنامه (خروج از ایران) را انجام می دهند، سپس قطار به سمت ایستگاه مرزی کاپیکوی در راه آهن ترکیه حرکت نموده و در این ایستگاه نیز مسافران از قطار پیاده شده و تشریفات گمرک و گذرنامه (ورود به کشور ترکیه) را انجام خواهند داد و بر اساس توقفات مرزی و تشریفات اعلام شده در هر ایستگاه، حدود دو ساعت این مراحل طول می کشد. قطار پس از حرکت از ایستگاه کاپیکوی وارد ایستگاه وان می گردد. مدت زمان حرکت جهت تهران-وان حدود 24 ساعت تخمین زده می گردد.

قطار تهران - آنکارا به صورت ترکیبی از تهران تا دریاچه وان با واگن های کشور ایران حرکت می نماید، سپس برای عبور از دریاچه وان از قایق های فری بُت و آن سوی دریاچه تا آنکارا نیز از واگن های کشور ترکیه استفاده می گردد.

قیمت بلیت چقدر است؟

طبق گفته مقام های ایران، قیمت بلیت یکسره قطار در حال حاضر برای بزرگسالان معادل 762 هزار و 200 تومان و برای خردسالان معادل 454 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است اما با توجه به این که بلیت این قطار بر اساس قوانین بین المللی راه آهن های خاورمیانه بوده و بر مبنای یورو است، قیمت بلیت برای مسافران مطابق قیمت روز یورو محاسبه شده و رقم ثابتی ندارد. پیش از این نرخ بلیت قطار تهران - آنکارا به یورو 43 و بلیت تهران - وان 20 یورو اعلام شده بود.

مقام های ایرانی در زمان راه اندازی قطار تهران-وان در تیر ماه گذشته نیز قیمت بلیت آن را با تخفیف هایی که قابل ملاحظه می دانند، در جهت رفت یا برگشت (بلیت یکسره) به میزان 225 هزار تومان برای بزرگسالان و 130 هزار تومان برای خردسالان اعلام نموده بودند.

معاون شرکت راه آهن ایران در این زمینه گفته بود: از شرکت ها خواسته ایم در گام اول تخفیفی اعمال نمایند و این تخفیف ها به صورت ریالی است. طبق گفته مسئولان راه آهن ایران این تخفیف ها موقت است.

قطار در چه روزی حرکت می نماید؟

چهارشنبه هر هفته یک قطار از تهران در ساعت 9 و 50 دقیقه شب به سمت آنکارا حرکت می نماید و روز شنبه به پایتخت ترکیه می رسد. همزمان با این قطار در همان روز، یک قطار دیگر از آنکارا راهی تهران می گردد. از سوی دیگر واگن های این قطار چهار تخته و چهار ستاره است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: چمدان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10596

به "گزارش یورونیوز از حرکت قطار تهران &ndash آنکارا ، جزئیات سفر و راستا حرکت ؛ تهرانی ها چطور ریلی به آنکارا می رسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش یورونیوز از حرکت قطار تهران &ndash آنکارا ، جزئیات سفر و راستا حرکت ؛ تهرانی ها چطور ریلی به آنکارا می رسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید