10 خوردنی مفید برای کنترل قند خون

اگر به دیابت مبتلا هستید، می توانید گزینه های خوشمزه و غافلگیر نماینده ای در آشپزخانه خود بیابید که به تنظیم قند خون تان یاری می نمایند.

10 خوردنی مفید برای کنترل قند خون

به گزارش خبرنگاران، کلید تنظیم قند خون در افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت، داشتن برنامه غذایی مناسب این بیماری است.

در ادامه به نقل از سایت تخصصی ان دی تی وی، فهرستی از انتخاب های مناسبِ افراد مبتلا به دیابت برای افزودن به رژیم غذایی شان آورده شده است:

1) انواع حبوبات: همه انواع حبوبات اعم از عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا سیاه یا نخود، شاخص گلوکز (شاخص گلیسمی) پایینی دارند و این بدان معناست که کربوهیدرات موجود در خود را به تدریج آزاد می نمایند. از همین رو احتمال افزایش قند خون پس از مصرف آن ها بسیار پایین است. بر اساس یک مطالعه اخیر، مصرف روزانه یک فنجان حبوبات به مدت سه ماه به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم گلیسمی، سطوح هموگلوبین گلیکوزیله را تا 50 درصد کاهش می دهد.

2) سیب: بسیاری از افراد تصور می نمایند هیچ میوه ای در رژیم غذایی افراد دیابتی وجود ندارد اما این تصور اشتباه است. میوه هایی هم چون سیب که شاخص گلیسمی پایینی دارند را می توان در رژیم غذایی دیابتی مصرف کرد. خوردن روزانه یک سیب مزایای دیگری نیز دارد چرا که سیب حاوی فیبر بالا و ویتامین C بوده و فاقد چربی است. هم چنین احتیاج به گفتن این نکته نیست که میان وعده ای راحت و قابل حمل محسوب می گردد. می توانید سیب را به صورت خام بخورید یا با دارچین پخته و میان وعده ای گرم تهیه کنید.

3) پودرهای مخصوص دیابت: بعضی روزها تصمیم گیری برای انتخاب یک خوردنی مناسب می تواند کار دشواری باشد. اما بعضی پودرهای آماده در بازار وجود دارد که حاوی کربوهیدرات هایی است که به آرامی هضم و جذب می شوند تا به کاهش قند خون یاری نمایند و از این رو برای دیابت مناسب هستند. این پودرها معمولا در هر وعده کمتر از 230 کالری دارند. در صورتی که این پودرها را همواره به همراه داشته باشید، می توانید در هر زمان آن را با آب مخلوط نموده و میان وعده ای سالم و ایمن داشته باشید.

4) بادام: این نوع از آجیل سرشار از منیزیم است که می تواند به بدن شما یاری کند تا انسولین خود را به طور موثرتری مصرف نماید. در صورت امکان روزانه حدود 23 دانه بادام کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که حدود 20 درصد از احتیاج شما به ماده معدنی منیزیم که متعادل نماینده قند خون است را تامین می نماید. علاوه بر این آجیل هایی مانند بادام سرشار از اسیدهای چرب تک زنجیره ای اشباع نشده، پروتئین و فیبر زیاد هستند که آنها را به میان وعده ای مناسب برای افراد دیابتی تبدیل می نماید. می توانید بسته های کوچک 30 گرمی بادام آماده کنید تا روزانه یکی از آن ها را مصرف کنید.

5) اسفناج: هر فنجان از این برگ سبز پخته شده 21 واحد کالری دارد و سرشار از منیزیم مفید برای قند خون و فیبر است. می توانید اسفناج را به صورت خام، تفت داده با روغن زیتون یا پخته یا مخلوط با دیگر سبزیجات مصرف کنید. هم چنین می توانید مشتی از برگ های کوچک اسفناج را به اسموتی خود اضافه نموده یا از آن به جای کاهو در سالاد بهره ببرید.

6) دانه چیا: ممکن است شنیده باشید که کنترل یا کاهش وزن یکی از بهترین راه هایی است که می توانید برای بهبود سطح قند خون خود انجام هید. دانه چیا از خوردنی هایی است که در این زمینه به شما یاری می نماید. در یک مطالعه اخیر معین شد افراد دیابتی که برای شش ماه روزانه حدود 30 گرم از دانه چیا را به رژیم غذایی با محدودیت کالری خود اضافه می نمایند پس از مدتی با کاهش حدود دو کیلوگرمیِ وزن و حدود چهار سانتی متری از دور کمر خود روبه رو می شوند. علاوه بر آن این دانه ها سرشار از فیبر بوده و حاوی پروتئین و 18 درصد از میزان مورد احتیاج کلسیم مصرفی فرد است. برای مصرف این دانه ها می توانید یک چهارم از یک فنجان دانه چیا را با یک فنجان شیر یک درصد چربی یا فاقد چربی و نیمی از یک فنجان از میوه های برش زده مخلوط نموده و آن را شب در فریزر قرار داده و صبح برای صبحانه میل کنید.

7) بلوبری: بلوبری حاوی ترکیباتی است که ثابت شده به کاهش خطر بیماری های قلبی و بهبود چگونگی استفاده بدن از انسولین یاری می نماید. یک مطالعه اخیر نشان داد مصرف روزانه حدود دو فنجان بلوبری، حساسیت به انسولین را در افراد مقاوم به انسولین و با اضافه وزن بهبود می بخشد. بلوبری هم چنین یک منبع عالی فیبر و سایر مواد مغذی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. می توانید یک فنجان بلوبری به اسموتی خود اضافه کنید یا نیمی از یک فنجان بلوبری تازه یا منجمد را با یک قاشق سر صاف از ماست بدون شیرینی مخلوط نموده و میل کنید.

8) بلغور جو دوسر: بلغور جو دوسر تنها برای قلب شما مفید نیست بلکه غذایی است که به کنترل قند خون نیز یاری می نماید. بلغور جو دوسر و جوی پرک نیز مانند سیب شاخص گلیسمی پایینی دارند. اما باید توجه کرد که اگرچه بلغور جو دوسر و جوی پرک به دلیل فرآوری شدن شاخص گلیسمی پایینی دارند اما جوهای فرآوری نشده شاخص گلیسمی بالایی داشته و برای قند خون مناسب نیستند. می توانید بلغور جو دوسر یا جوی پرک را با ادویه ماسالا پخته یا همراه با بلوبری طبخ نموده و به عنوان صبحانه ای گرم میل کنید.

9) زردچوبه: این ادویه طلایی حاوی کورکومین است. این ماده می تواند به حفظ سلامت پانکراس یاری نموده و از تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 جلوگیری کند. محققان طی یک مطالعه به مدت 9 ماه به بعضی از شرکت نمایندگان مطالعه روزانه 1500 میلی گرم مکمل کورکومین و بعضی دیگر از دارونماها را دادند. در نهایت 16 درصد از افرادی که دارونما استفاده می کردند به دیابت مبتلا شدند، این در حالی است که هیچ یک از افرادی که مکمل کورکومین مصرف می کردند به این بیماری مبتلا نشدند. این مطالعه چگونگی تاثیر ادویه ای قدیمی مانند زردچوبه را بر بهبود حساسیت افراد به انسولین معین کرد. می توانید ادویه کاری خود را با میزان مناسبی از زردچوبه مخلوط کنید و این ادویه را روزانه در غذاهای خود استفاده نمایید.

10) چای بابونه: چای بابونه برای بسیاری از بیماری ها به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات موجود حاکی از خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی این چای بوده و یک مطالعه اخیر نشان داده که می تواند به کنترل قند خون نیز یاری کند. در این مطالعه شرکت نمایندگان به مدت شش هفته روزانه سه بار بعد از هر وعده غذایی یک فنجان چای بابونه نوشیدند. نتایج مطالعه حاکی از کاهش قند خون، انسولین و مقاومت به انسولین در این افراد بود. می توانید بعد از شام یک فنجان چای بابونه را همراه با یک تکه از لیمو برای بهبود طعم و افزایش ویتامین C آن بنوشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "10 خوردنی مفید برای کنترل قند خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 خوردنی مفید برای کنترل قند خون"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید